Sharrie Williams – The World Is In Trouble

Sharrie Williams - The World Is In Trouble

Format: CD – Digital / Label: Faith Records 3

Vlak voor de corona-pandemie nam de Amerikaanse gospel en blues zangeres Sharrie Williams haar vierde studioplaat ‘The World Is In Trouble’ op. Hoe erg de wereld in de problemen zat, werd na de opnames pijnlijk duidelijk. Touren zat er niet meer in vanwege alle lockdowns en een financiële crisis lag daardoor ook op de loer. (Om nog maar te zwijgen over de rare toestanden in de VS omtrent het presidentschap van Donald Trump toen). Ook Sharrie kreeg een financiële tegenslag en bezat niet meer de middelen om haar album uit te brengen. Alsof dat nog niet genoeg was overleed haar man en kort daarna ook nog eens haar broer. Haar wereld stortte letterlijk van alle kanten in. Niet gek dat haar gezondheid haar ook parten speelde.

Uiteindelijk zijn er twee dingen die haar er bovenop hebben geholpen: haar onuitputtelijke geloof in God en de liedjes die op de plank lagen voor ‘The World Is In Trouble’ die ze weer opnieuw beluisterde. Ze wist op het moment van schrijven niet goed waarom ze ze precies schreef, het kwam, naar eigen zeggen, gewoon tot haar, maar na alle vreselijke gebeurtenissen zag ze in waarom ze ze had geschreven; ze gaven haar de kracht om door te gaan, er weer bovenop te krabbelen en weer vol voor het leven te gaan. Er sprak hoop, kracht en liefde uit. Ze werkten als een therapie voor haar. Het mooie van die opnames is ook dat je haar man Norman ‘Pops’ en haar broer nog op de achtergrond hoort, dat heeft ze destijds in de mix gelaten, wederom toen zonder specifieke reden want immers leefden ze toen nog, maar later hielp het haar door die enorm donkere periode heen. Zo heeft ze tevens een zeer dierbare herinnering.

Aan het album werkten een handjevol muzikanten mee, voornamelijk leden van Sharrie’s tourband (The Wiseguys). Het album is geproduceerd door de Duitse gitarist, bandleider en songwriter Lars Kutschke. Je hoort hem ook op gitaar en hij is de schrijver van The World Is In Trouble, Here Today Gone Tomorrow en So Amazing en co-schrijver van de meeste andere nummers. Met uitzondering van Confident Woman, die geschreven en geproduceerd is door Sharrie’s voormalige gitarist James Owens, de nummers Walls en Angel Of Mercy, die zijn geschreven door bassist Marco Franco (ook te horen op het album) en Blues Leave Me Alone, welke is geschreven door de Duitse bassist Atilla Herr. (Tevens te horen op de plaat).

Verder werkten maar liefst drie verschillende drummers mee, waaronder Christopher Jones (jr.) en zijn broer Anthony ‘Tee’ Burns. De toetsenpartijen werden later via overdubs toegevoegd in Berlijn door vaste (tour)toetsenist Till Kristian Sahm.
Samen met Atilla Herr vloog Lars Kutschke destijds voor twee weken naar Sharrie’s woonplaats om daar songs te schrijven, het album te arrangeren en op te nemen. Atilla heeft, zo vertelt Lars, ook veel input gehad, maar minder dan Kutschke zelf omdat hij vele schrijfsessies hield met Williams via Skype (nog voor Zoom bestond).

De plaat opent met het krachtige Walls waarop Lars floreert met zijn expressieve gitaarwerk, Sharrie je met haar prekende gospelzang flink de les leest en Sahm met zijn gevoelige toetsenpartijen de boel prachtig inkleurt. Het achtergrondkoor en de fijne ritmesectie maken het helemaal af. Dit nummer zet de toon voor de rest van de plaat.

Confident Woman heeft een iets andere sound dan de rest van de plaat omdat deze geproduceerd en geschreven is door Sharrie’s voormalige gitarist James Owen, maar gek genoeg zou dit nummer perfect passen op het eerste solo album van Kutschke (Right Here, Right Now uit 2013). Misschien komt dat wel omdat Lars en Sharrie putten uit dezelfde bron van (voornamelijk Duitse) muzikanten die hen begeleiden. Maar natuurlijk ook omdat iedere muzikant z’n eigen stempel op het nummer heeft gedrukt.

Blues Leave Me Alone is een prachtig duet tussen moeder en zoon. Charles Allen’s krachtige maar soulvolle vocalen heeft hij duidelijk van zijn moeder geërfd. Het daarop volgende Don’t Let Me Down is een cover van The Beatles, overigens ook de enige cover die je op het album vindt. Een heerlijke uitvoering met een glansrol voor Till Sahm op de toetsen. Niemand die merkt of hoort dat deze pas veel later zijn toegevoegd. Dat geldt overigens voor alle toetsenpartijen op het hele album. Een knap staaltje werk.

The World Is In Trouble is een bluessong pur sang. Blues zoals blues hoort te zijn. Je kunt dit niet spelen en zingen als je zelf geen blues in je leven kent. Lover By Trade is een lekker uptempo bluesnummer waar hoop en kracht uit spreekt. Het daarop volgende Here Today Gone Tomorrow is een schitterend maar uiterst melancholisch liedje over verlies. Het grijpt je naar de strot en je voelt de pijn en het verdriet. Williams en Kutschke schreven dit nummer overigens in vijf minuten op een hotelkamer in Budapest toen ze op het Sziget festival speelden.

Mijn persoonlijke favoriet is Movin’ Foward; een catchy bluesrock nummer met poprandje, diepe rauwe vocalen, fijne ritmesectie, sprekende toetsen- en gitaarpartijen en een sterk achtergrondkoor. Het is een liedje dat uitermate geschikt is voor de radio. Angel Of Mercy is een soulvol bluesnummer met lekker basloopjes, heerlijke laidback toetsenpartijen en dito gitaarriffs. Dit is zo’n nummer die je live goed kunt uitrekken en die dan in plaats van vierenhalve minuut rustig tien minuten mag duren. Het luistert zo lekker weg.

Still In The Fight is een hoopvol blues en soulnummer die maar weer eens aangeeft hoe sterk de gospelzangeres in haar schoenen staat en vol voor het leven gaat. Afsluiter So Amazing is een intens en intiem nummer met alleen Lars op akoestische gitaar, subtiele strijkers en Sharrie op zang. Ze toont zich hier op haar kwetsbaarst, iets waar je alleen maar ademloos naar kunt luisteren en wat je alleen maar kunt waarderen.

Wat je heel erg merkt, is dat deze groep muzikanten al heel vaak samen hebben gespeeld en platen hebben opgenomen. Ze zijn ongelooflijk goed op elkaar ingespeeld en weten precies wat er moet gebeuren, wat er van ze verwacht wordt, hoe het moet klinken en op welke plek alles op het album moet komen. Niets wordt aan het toeval overgelaten, alles klopt en het staat als een huis.

‘The World Is In Trouble’ is een album over alle facetten van het leven: verdriet, verlies, hoop, kracht en liefde. Je kunt er alles uit halen waar je op dat moment behoefte aan hebt; het bied troost en begrip, het omarmt en knuffelt je, het geeft je een duwtje in de rug richting positiviteit en licht en bovenal zorgt het ervoor dat je weet dat je niet alleen bent. Het is bijna als een luisterend oor. Een prachtplaat.

01. Walls
02. Confident Woman
03. Blues Leave Me Alone