Review: Ruben Hoeke Band – 30 Years Live

Ruben Hoeke Band - 30 Years Live

Ruben Hoeke Band – 30 Years Live
Format: CD / Label: Munich Records – V2 Records

Om eerlijk te zijn besefte ik niet dat Ruben Hoeke al zoveel jaren actief is als gitarist en bandleider… de gitaarspelende zoon van de veel te vroeg overleden blues- en boogiewoogiepianist Rob Hoeke is al jaren een van de beste en bekendste bluesrockgitaristen van ons land. De laatste tijd is hij ook bekend door zijn goede doel: kinderen muziek laten spelen met instrumenten die Ruben krijgt van collega-muzikanten. Daarbij gaat het niet alleen om gitaren (akoestisch en elektrisch) en versterkers, kortgeleden zelfs een keyboard van Coldplay, waarmee hij heel wat aandacht kreeg in de media.

Ruben Hoeke vertelt: “Sinds ik mijn vader zag optreden met zijn band, toen ik nog heel jong was, wist ik één ding zeker: ik zou drummer worden. Geen twijfel in mijn gedachten. Nacht na nacht bestudeerde ik elke beweging van de drummer. De volgende dag probeerde ik zijn stijl, het ‘airdrummen’, te kopiëren in mijn jongenskamer, terwijl ik ervan droomde een echte muzikant te zijn in een kick-ass ritme- en bluesband.

Pas toen mijn zus een akoestische gitaar bij ons thuis bracht, veranderden de dingen. En toen ik Guns N’ Roses-gitarist Slash die prachtige Sweet Child o’ Mine-intro hoorde spelen, was ik ter plekke verkocht. Jaren later kreeg ik de kans om hem persoonlijk te bedanken voor dit beslissende moment. Het leidde tot een levenslange muzikale reis, die me naar plaatsen bracht die ik me nooit had kunnen voorstellen en, belangrijker nog, me zoveel vreugde en opwinding bracht.

Inmiddels, op 46-jarige leeftijd, speel ik al ruim dertig jaar live en nog steeds is er voor mij niets beters dan precies dat te doen. Gitaar spelen met een band en de beste muziek maken die ik kan. Het helpt als je een geweldige drummer in de band hebt die toevallig ook je broer is. Wat betreft onze bandleden Mike en Lucas; ze zijn allebei gek zoals wij, dus dat zorgt voor een interessant stel vrienden. Nu ik erover nadenk: in de zeven jaar dat we als band samen zijn, is er geen enkele ruzie of typische ‘bandstrijd’ geweest. Het is allemaal plezier en muziek, iets om te koesteren.

De nummers die je op dit ’30 Years Live’ dubbelalbum terugvindt, zijn die van onze voormalige studioalbums ‘All Saints’ (2019) en ‘Reloaded’ (2022). Grappig is dat we de ‘Reloaded’ nummers eigenlijk nooit voor publiek hebben gespeeld vóór die opnameavond op 17 november 2022 in De Flux, Zaandam. Omdat het midden in de winter was, bevroren we die avond eigenlijk onze handen eraf, maar als ik naar de opnames luister, moet ik zeggen dat het geweldig is geworden. Het is allemaal heel gespannen, met een zeker risico en dat vind ik leuk. Het houdt de zaken interessant.

Pieter Bas Borger heeft de ‘frozen-show’ zoals we het noemen, opgenomen en ik denk dat hij een echte meester is in het behouden van de geest en energie van een live-optreden. Goed werk. Nadat het mixen klaar was, hielp Erwin Musper me met het masteren van het album, iets waar ik erg dankbaar voor ben. Jan Blaauw legde opnieuw de muziek en kleuren in zijn kunstwerken vast, ondersteund door de fotografie van Ron Koffeman. Ik ben gezegend dat ik goede vrienden heb die net zoveel van muziek houden als ik.

Omdat live spelen altijd zo’n essentieel onderdeel van mijn leven is geweest, ben ik erg trots dat ik een vervolg heb op ons dubbelalbum ‘25 Live’ uit 2017. Ik merk ook dat we, hoewel het nog steeds dezelfde band is, muzikale vooruitgang hebben geboekt. Vanuit artistiek oogpunt denk ik dus dat ons beste werk nog voor ons ligt.”

’30 Years Live’ zorgt voor 22 nummers en bijna twee uur pure, no-nonsense rock & roll, soul, blues, ballads, boogie, hardrock en popmuziek gemaakt door echte mensen in plaats van door kunstmatige intelligentie. “We hopen dat je net zoveel geniet van dit dubbele live-album als wij bij het maken ervan. Dus op de volgende dertig jaar waarin ik altijd en overal gitaar kan spelen. Ik heb het gevoel dat ik nog maar net begin! Proost!”

Twee uur en 22 songs lang kun je op dit dubbelalbum luisteren en genieten van een geweldig op elkaar ingespeelde band die een uitstekende en gevarieerde set brengt. Dàt ze het die avond zo koud hadden hoor ik er niet aan af, om eerlijk te zijn. Ik heb de band verschillende keren zien optreden en ook toen was het iedere keer weer genieten. De komende tijd is Ruben zowel actief met verschillende clinics, gitaarworkshops (ook voor kinderen), optredens met Roberto Jacketti & the Scooters en uiteraard met zijn Ruben Hoeke Band. Gaat dat zien!

CD 1
01. Get Bit
02. Busy Boys