Review: Roger Taylor – The Outsider Tour Live

Roger Taylor - The Outsider Tour Live

Roger Taylor – The Outsider Tour Live
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: EMI

De inmiddels 73-jarige Queen drummer Roger Taylor ging eind vorig jaar en kort voor de uitgebreide Europese tournee van Queen+ Adam Lambert met zijn solo band op tournee door het Verenigd Koninkrijk om zijn zesde soloalbum ‘Outsider’ te promoten. Het laatste optreden van deze tour werd opgenomen en is nu op dubbelcd uitgebracht onder de titel ‘The Outsider Tour Live’.

Roger was in 1977 het eerste lid van Queen dat een soloplaat uitbracht, de single I Wanna Testify, in 1981 gevolgd door het soloalbum ‘Fun In Space’, waarop hij alle instrumenten bespeelde (behalve de keyboards) én alle songs schreef en zong. Vanwege het drukke tourschema van Queen kon hij slechts in enkele Europese tv-programma’s optreden om de single Future Management te promoten. In 1984 kwam zijn tweede soloplaat uit, ‘Strange Frontier’ getiteld, waarop zijn drie Queen collega’s ook meededen. Na de “Magic Tour” in 1986 van Queen begon Roger de band The Cross, waarmee hij ook in ons land optrad en hij drie albums maakte. Na het overlijden van Freddie Mercury duurde het tot 1994 voor er een nieuwe soloplaat van Roger kwam, ‘Happiness?’ getiteld, in 1998 opgevolgd door ‘Electric Fire’ en in 2013 ‘Fun On Earth’ en vorig jaar dus ‘Outsider’.

De registratie van het laatste concert in Londen op het live-album bevat in totaal 21 songs uit zowel zijn solocarrière als die van Queen. Bij die laatste gaat het voornamelijk om songs die Roger Taylor zelf (of mede) geschreven heeft voor die band. De muzikanten waren grotendeels ook te zien tijdens de recente Queen+ Adam Lambert Tour: naast Roger Taylor op zang, musical director Spike Edney (toetsen), Neil Fairclough (basgitaar), Tyler Warren (drums), Christian Mendoza (gitaar) en Tina Keys (2e toetsenist, viool en gedeeltelijk backing vocals). Tijdens Tutti Frutti en It’s A Kind Of Magic deed Brian May ook mee, uiteraard op gitaar.

Het album begint met Strange Frontier (van het gelijknamige soloalbum), gevolgd door Tenement Funster, dat je kunt kennen van het 3e Queen album ‘Sheer Heart Attack’ en verder hoor je ook Queen klassiekers als These Are The Days Of Our Lives van ‘Innuendo’, het laatste Queen album tijdens het leven van Mercury.

Rock It (Prime Jive) van ‘The Game’, gezongen door drummer Tyler Warren (waarbij Roger niet op het podium te zien was, zo verzekerde een aanwezige fan mij), Under Pressure van ‘Hot Space’ en Say It Ain’t True (eerste single van Queen+ Paul Rodgers).

De tweede disc begint met I’m In Love With My Car, de eerste Queen song met Roger als zanger, van ‘A Night At The Opera’. Deze song was de b-kant van wereldhit Bohemian Rhapsody, wat Taylor ongetwijfeld veel geld opleverde. Na drie solotracks komt Brian May de band versterken met de rockklassieker Tutti Frutti en de Queen-hit It’s A Kind Of Magic, waarna twee covers volgen: Rock ‘n’Roll (Led Zeppelin) en Heroes (David Bowie), het concert wordt besloten met Roger Taylor’s grootste Queen-hit Radio Ga Ga.

De conclusie na het beluisteren van dit dubbelalbum (cd en vinyl) is dat dit een lekker stevig, goed gespeeld en gezongen en uitstekend geproduceerd concert is. Jammer dat Roger Taylor alleen Britse concerten heeft gegeven! Een beeldregistratie op dvd/blu-ray zou ook erg welkom zijn…

01. Strange Frontier – Live from London, 2021
02. Tenement Funster – Live from London, 2021
03. We’re All Just Trying To Get By – Live from Plymouth, 2021