Review: Rod Picott – Starlight Tour

Rod Picott - Starlight Tour

Rod Picott – Starlight Tour
Format: CD – Digital / Label: Welding Rod Records

De Amerikaanse singer-songwriter Rod Picott is op 3 november 1964 geboren in New Hampshire. Als kind verhuist hij naar South Berwick in Maine. Op school raakt hij bevriend met Slaid Cleaves, waarmee hij samen jaren muziek maakt, o.a. in het bandje The Magic Rats. In 2000 schrijven ze het nummer Broke Down, dat veel gedraaid wordt op de Americana zenders in de VS. Het succes hiervan leidt er toe dat Picott zijn baan in de bouw opgeeft om zich volledig aan de muziek te wijden. In 2001 verschijnt zijn debuutalbum ‘Tiger Tom Dixon’s Blues’. Picott is dan inmiddels verhuisd naar Nashville Tennessee. Collega’s als Ray Wylie Hubbard, Fred Eaglesmith en Slaid Cleaves hebben songs van Picott opgenomen.

Deze maand verschijnt er weer een nieuw album van Rod Picott, ‘Starlight Tour’, opgenomen in Skinny Elephant in Nashville, Tennessee, en geproduceerd door Neilson Hubbard, die ook drums en percussie speelt op het album.

Met Next Man In Line, een song over de vergankelijkheid en het jachtige bestaan, wordt het album lekker ritmisch geopend. Strak is de ritmesectie in het rauwe Tom Waits-achtige Digging Ditches. Sober en mooi ingetogen gezongen is daarna Television Preacher. Iets meer tempo komt er in A Puncher’s Chance, een opgewekte song over de mogelijkheden om succesvol te zijn in het leven.

Combine, met de mooie repeterende zin ‘All I need is more harvest from this old combine, is een rustige song met mandoline en pedal steel. In het vrolijke Homecoming Queen blikt Picott terug op zijn jeugdromen (everybody wants to dance with the queen). In het akoestisch en enigszins fluisterend gezongen titelnummer Starlight Tour stelt Picott dat je niet kunt ontsnappen aan de huid waarin je zit. Een prachtig nummer!

Het uptempo en heel fraai geïnstrumenteerde Wasteland, is een heerlijk nummer over de woeste heuvels van Georgia. Pelican Bay vertelt het emotionele verhaal van een uit Viet goddamn Nam teruggekeerde militair en zijn vrouw Mary. Time To Let Go Of Your Dream is het indrukwekkende slotnummer waarin een sprankje hoopt wordt geschetst.

Rod Picott stelt eigenlijk nooit teleur. Met ‘Starlight Tour’ heeft hij zijn oeuvre weer met een parel uitgebreid.

01. Next Man in Line
02. Digging Ditches