Review: Robin Trower – Twice Removed From Yesterday – 50th Anniversary Deluxe Edition

Robin Trower - Twice Removed From Yesterday - 50th Anniversary Deluxe Edition

Robin Trower – Twice Removed From Yesterday – 50th Anniversary Deluxe Edition
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Chrysalis

‘Twice Removed From Yesterday’ is het eerste soloalbum van de inmiddels 78-jarige Engelse gitarist Robin Trower nadat hij in 1971 Procol Harum verliet en in contact kwam met Frankie Miller in de band Jude. Vanwege het 50-jarig bestaan van het album is het nu uitgebracht als dubbelcd en dubbel vinyl album.

Robin Leonard Trower werd op 9 maart 1945 geboren in Catford, in Essex, Engeland. Tussen 1967 en 1972 speelde hij in de band Procol Harum op dé grootste hit van deze band A Whiter Shade Of Pale (dat pas later op verzamelalbums verscheen) en op de inmiddels klassieke albums ‘Procol Harum’ (1967) met de hitsingles Homburg en Conquistador, ‘Shine on Brightly’ (1968) met de titelsong als hitsingle en ‘A Salty Dog’ (1969) met de titelsong als hitsingle.

Met ex-Stone The Crows bassist/zanger James Dewar en Reg Isidore op drums werd het album oorspronkelijk uitgebracht onder de naam Robin Trower, daarna omgedoopt in tot de Robin Trower Band, wat een bluesrockband was, dit was in maart 1973 en luidde het begin in van dit legendarische powertrio, dat de weg vrijmaakte voor Robin om de grote gitaarheld te worden die hij is. Het album is een mix van harde bluesy rock en bevat overal muzikale invallen van Robin, zoals op het titelnummer, I Can’t Wait Much Longer, en Daydream.

Deze nieuwe luxe versie zit in een klaphoes en is geremasterd voor 2023. Het bevat drie nog niet eerder uitgebrachte versies van albumtracks, de B-kant van de single Man Of The World, Take A Fast Train en vier BBC John Peel-sessies.

En om eerlijk te zijn: de opnamen zijn 50 jaar oud, maar deze (ver)nieuw(d)e versie had ook vorig jaar opgenomen kunnen zijn! Voor mij is dit de eerste kennismaking met dit prachtige album. Ook bij het beluisteren van de tweede cd en tweede elpee ben ik opnieuw blij dat in de jaren zeventig (en ook daarvoor en daarna) dat de good old BBC radio veel geweldige live-opnamen heeft gemaakt.

Als leek zou je denken dat er covers op staan, zoals Man Of The World en Daydream maar dit zijn echt originals. De meeste songs op het album zijn geschreven door James Dewar en Robin Trower. Wel een cover is Rock Me Baby, geschreven door B.B. King en Joe Josea. De opener I Can’t Wait Much Longer werd geschreven door Frankie Miller en Hannah is van James Dewar, Reg Isidore en Robin Trower, oftewel de Robin Trower Band.

Ook deze uitgave is een aan te bevelen voor de liefhebbers van bluesrock!

Robin Trower - Twice Removed From Yesterday - 50th Anniversary Deluxe Edition - back