Review: Robin Trower – Joyful Sky (Featuring Sari Schorr)

Robin Trower - Joyful Sky (Featuring Sari Schorr)

Robin Trower – Joyful Sky (Featuring Sari Schorr)
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Mascot Label Group

Terwijl de muziekwereld op zijn kop staat, omdat de Rolling Stones na 30 jaar eindelijk weer eens een goed album hebben afgeleverd, opereert in de schaduw van dat soort publiekstrekkers een man, die datzelfde doet, alleen niet eens in de 30 jaar, maar elke paar jaar weer. We hebben het over de Britse gitarist Robin Trower (78), die al 60 jaar lang aan de bluesrockweg timmert.

Trower heeft altijd een voorkeur gehad voor mannelijke zangers met een eigen, soulvol geluid. Hij werkte in zijn lange carrière samen met onder meer Gary Brooker, Frankie Miller, James Dewar, Jack Bruce en Davey Pattison.

Des te opmerkelijker dat Trower voor zijn nieuwste project met een vrouwelijke vocaliste op de proppen komt. En wat voor één! De New Yorkse Sari Schorr beschikt over een mooi rokerig stemgeluid vol soul. En de combinatie Trower/Schorr blijkt op Trower’s nieuwste album ‘Joyful Sky’ een schot in de roos. Speciaal voor Schorr schreef Trower een aantal songs die wat meer richting rhythm & blues gaan, dan de bluesrocksongs die we van hem gewend zijn, al blijft de blues altijd de basis van zijn songs.

‘Joyful Sky’ opent met de gedegen, maar niet erg spectaculaire slowblues Burn. Het blijkt echter een opwarmertje te zijn voor 9 ijzersterke songs. Dat begint al meteen met het rhythm & blues-achtige I’ll Be Moving On, waarin Schorr meteen even laat horen hoe je dit soort nummers moet zingen. Het ook al rhythm & blues-achtige The Distance is het domein van Trower met zijn fabelachtige, uit duizenden herkenbare gitaarwerk.

Peace Of Mind is vervolgens een typische Robin Trower-song, mid-tempo, log doorduwende heavy gitaarsound, waar Trower al sinds ‘Bridge Of Sighs’ (1973) het patent op heeft. Schorr’s vocals passen perfect. Het nummer wordt gevolgd door weer twee rhythm & blues-krakers, Change It, waarin Trower weer de Hendrix-invloeden uit het begin van zijn solo-carrière laat doorklinken, en het a-typische Trower-nummer Joyful Sky, waarin hij als begeleider Sari Schorr de kans geeft vocaal tot grote hoogten te stijgen.

In Need For You, weer een typische Trower-song, geweldig gezongen door Schorr, hoor je bijna de stem van James Dewar doorklinken. The Circle Is Complete is een song, die in twee delen uiteenvalt. In het eerste deel vormen Trower en Schorr een perfecte combinatie en in het tweede deel evolueert de song naar een typische Trower-blues met die bekende in distortion gedrenkte begeleiding, waar Trower bluesy in volle glorie overheen soleert. In Flatter To Deceive is het vervolgens weer de beurt aan Schorr, die tenslotte in de ballad I Will Always Be Your Shelter nog even mag laten horen wat voor een groot zangtalent ze wel niet is.

Op Joyful Sky laten Robin Trower en Sari Schorr horen dat ze een perfecte combinatie vormen. Sari Schorr kan zich geen betere gitarist/songwriter naast zich wensen dan Robin Trower om haar talent tot ontplooiing te laten komen. En Trower bewijst eens te meer dat-ie een geweldige bluesgitarist is, die zich op elk album weer weet te vernieuwen.

01. Burn
02. I’ll Be Moving On
03. The Distance