Review: Robby Valentine – Embrace The Unknown

Robby Valentine - Embrace The Unknown

Robby Valentine – Embrace The Unknown
Format: CD – Vinyl Lp (Begin 2024) / Label: Valentine Music

Zanger, multi-instrumentalist, songwriter, componist en producer Robby Valentine (geboren als Robert Kempe, 4 december 1968 in Leusden) werd onder deze naam bekend in 1991 met de hitsingle Over And Over Again, waarop al meteen duidelijk was dat hij sterk beïnvloed was door Queen, en dan met name Freddie Mercury, iets wat ook anno 2023 nog steeds hoorbaar is.

Na het overlijden van de charismatische Queen-zanger componeerde Robby als eerbetoon het ongeveer tien minuten durende Valentine’s Overture dat hij op de Nederlandse radio uitvoerde, iets wat Queen gitarist Brian May ook ter ore kwam, met als gevolg dat Robby in 1993 met zijn band het voorprogramma van Brian May’s Europese tournee mocht verzorgen, die behoorlijk succesvol was.

Zeker in de jaren negentig werd en bleef Robby populair in ons land èn verrassend ook in Japan. Toen de populariteit in ons land en de rest van Europa flink was gezakt werd het platencontract bij Polydor niet verlengd en dus bleef hij zich vooral concentreren op Japan, waar meerdere albums werden uitgebracht en hij regelmatig bleef toeren.

De afgelopen jaren bracht Robby zijn albums in ons land op zijn eigen label uit, zo ook zijn nieuwste en dertiende studioalbum, dat op 21 oktober wordt uitgebracht, als opvolger van ‘The Black Dog Album’ uit 2022. Onder de overige twaalf zijn ook enkele albums waarop hij repertoire van Queen tot in de puntjes èn in zijn eentje uitvoerde. Tijdens de komende ‘conventie’ van de Official International Queen Fanclub in Engeland, treedt hij met zijn band op met uitsluitend zijn versies van het Queen repertoire. Ter gelegenheid daarvan komt er een limited edition EP uit met een akoestische Queen medley, ‘The Queen EP 3’ getiteld. Met zijn band treedt hij al jaren op onder de naam Valentine’s Tribute to Queen, onder meer ook op fanclubdagen van de Nederlandse Queen Fanclub.

Twee procent zicht
Wat niet iedereen weet: Robby heeft sinds 2016 ernstige problemen met zijn ogen, wat tijdens de Covid-19 periode verergerd is. Momenteel heeft hij nog maar twee procent zicht, dus hij is bijna blind. Toen ik hem met zijn uitstekende band eind augustus zag optreden was daar overigens weinig van te merken.  In 2020 begon hij met de opnamen van dit nieuwe album in zijn eigen studio. Hij schreef, componeerde en arrangeerde alle tien songs, bespeelde alle instrumenten, zong alle lead-zangpartijen, nam alles zelf op, deed de mix en produceerde alles. De ‘koortjes’ werden gedaan door enkele gastzangers en -zangeressen, waaronder zijn echtgenote Maria Catharina (Marlies Kempe). Alleen door al dit tijdrovende werk èn de kwaliteit van de opnamen en de songs verdient Robby Valentine een dikke pluim! Meer internationale erkenning verdient hij zeker, ook al is de muziekstijl niet overal meer zo populair als in de negentiger jaren.

ROBBY VALENTINE

Het nieuwe album klinkt lekker ‘breed’, zeker als de je volumeknop iets harder zet. De muziek op het hele album is vrij stevig en opent met een soort anthem, Break The Chain getiteld, dat ook tijdens het eerdergenoemde optreden werd gespeeld. Het is meteen ‘vintage Robby Valentine’ wat je hoort.

Don’t Give Up On A Miracle is iets meer pop dan rock. Never Fall In Line zal wel een echte meezinger kunnen worden terwijl Life Is A Lesson mij wel wat doet denken aan Lazing On A Sunday Afternoon van Queen’s A Night At The Opera en de ballad My Friend (In The End) is een prima pianosong met mooi koorwerk en een stevig einde. Kortom: al in de eerste vijf tracks hoor je vijf verschillende muziekstijlen die tòch typisch Robby Valentine zijn. En zo gaat dat door op dit album.

Titelsong en afsluiter Embrace The Unknown gaat over het verlies van zijn zicht en de strijd die dat moeten accepteren met zich meebrengt. Volgens Valentine zelf de mooiste rock-ballad die hij ooit heeft gemaakt en hoewel ik niet àl zijn songs ken, kan ik dit beamen. Wat mij betreft van hetzelfde niveau als ‘Over And Over Again’!

Op zaterdag 21 oktober zal het album gepresenteerd worden in rocktempel De Boerderij, Zoetermeer, tijdens een optreden met zijn band: Paul Coenradie op gitaar, Luuk van Gerven op de basgitaar, drummer Mark Robben en Ravenna Moscoso, Inge Rijnja en Maria Catharina als achtergrondzangeressen. Voor laatstgenoemde zijn ook wat lead-partijen gereserveerd. Ook zal zanger Stan Verbraak bekend van Hellöise, meedoen.

Het concert zal nog eens extra uniek worden doordat het nog nooit eerder live uitgevoerde en eerdergenoemde Valentine’s Overture gespeeld zal worden.

Embrace the Unknown is nu al te bestellen via www.robbyvalentine.nl. Bij een pre-order ontvang je het album twee weken voor de release show.

01. Break the Chain