Review: Robben Ford – Night In The City

Robben Ford - Night In The City

Robben Ford – Night In The City
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: earMUSIC – V2 Records

Gitarist Robben Ford is een typische musician’s musician die al decennia lang met de meest uiteenlopende muzikanten uit de bluesrock en de jazzrock speelt en albums uitbrengt. Na de gedwongen Covid-pauze stelde hij een band samen bestaande uit een ritmesectie (Anton Nesbit, bas en Nate Smith, drums) en twee saxofonisten (Jeff Coffin en Jovan Quallo). Met die band speelde Ford in 2021 in de City Winery te Nashville, een optreden waarvan nu een live-album is verschenen, ‘Night In The City’.

Centraal op het album staat het jazzy gitaarspel van Robben Ford in een aantal stukken, die variëren van jazzrock naar blues. Het instrumentale openingsnummer Go is jazzrock met mooi unisono samenspel tussen Ford en de saxofonisten, waarin Ford’s jazzy stijl, die hij ontwikkelde in zijn beginjaren als begeleider van Joni Mitchell, mooi tot zijn recht komt.

Verrassend genoeg volgt meteen een onvervalste blues-ode aan Lonnie Johnson, Blues for Lonnie Johnson, waarin Ford laat horen dat de blues zijn andere grote liefde is. Daarna volgt de vocale swingblues Cotton Candy, waarin Ford laat horen ook vocaal zijn mannetje te staan.

Balafon is (instrumentale) melodische jazzrock, net als Anto’Nate’n’ ate, jazzrock met mooie interactie tussen de gitaar en de saxofoons. Just Another Country Road is vocale slowblues en in Pure White Rock Beer…8 Cents krijgen de beide saxofonisten uitgebreid de gelegenheid te schitteren. De pure jazzrock van At The Apollo is een nummer waarin de kwaliteiten van de band met een uitstekende ritmesectie vol tot hun recht komen.

Met ‘Night In The City’ toont Robben Ford eens temeer aan tot de top van de blues/jazzrock te horen.

01. Go
02. Blues For Lonnie Johnson