Review: Rieany Plus – Songs For Rieany Plus

Rieany Plus – Songs For Rieany Plus

Rieany Plus – Songs For Rieany Plus
Format: CD / Label: Continental Record Services

Het trio Rieany Plus bestaat uit Rieany Janssen, BJ Baartmans en Jan Hendriks, drie bevlogen en eigenzinnige muzikanten die in dienst van het lied zingen en spelen tot kunst hebben gemaakt. De drie muzikanten hebben een rijk verleden in het Nederlandse club- en theatercircuit. Zangeres Rieany Janssen is bekend van o.a. Midnight Hour, Boerenleenband en Rienne Va Plus. BJ Baartmans speelt bij o.a. Iain Matthews, Jack Poels, Frans Pollux, Philip Kroonenberg, JW Roy en Andre Manuel. En Jan Hendriks kennen we van o.a. Doe Maar, Boudewijn de Groot, Philip Kroonenberg en CCC Inc.

Medio maart verscheen van het trio het album ‘Songs For Rieany Plus’, een album met 12 liedjes (9 Engelstalig en 3 Nederlandstalig), die op verzoek zijn geschreven door bekende songwriters. De opdracht luidde deze liedjes te schrijven vanuit het perspectief van de andere sekse, vanuit een ander gender. De arrangementen zijn van Jan Hendriks en BJ Baartmans, die het album ook produceerden. Tijdens hun theatertournee worden deze songs aangevuld met passende nummers uit eerdere projecten rond Rieany Janssen ten gehore gebracht. Als extra bandlid staat bassist-zanger Richard Wallenburg dan ook op het podium.

Het openingsnummer Molly Sikes is geschreven door Wouter Planteijdt. Mooie Americana met slide en fraaie zang. JP Den Tex schreef het met een vleugje reggae overgoten Heart Of Darkness. Dance With Me, een compositie van gitarist Jan van der Meij (The Analogues), is een rustig en gevoelig gezongen liedje.

BJ Baartmans schreef de mooie ballad How Does That Work. Iets steviger is de Jan van Bijnen compositie Never Wanted To Be A Woman. Vrolijke zang en een fraaie bijdrage van Mike Roelofs op piano en orgel. Limburger Ge Reinders is de componist van de fraaie ballad New Kind Of Love.

Melodieuze Americana is de Philip Kroonenberg song Alone Together. Oevers is geschreven door Boudewijn de Groot en dat is duidelijk te horen. Jacques Poels (Rowwen Hèze) en Jan Hendriks zijn de auteurs van het gevoelig gezongen Wat Als Ik Dat Zei. Wanda Shelley And Me is een lekker in het gehoor liggende folky song van de Britse singer-songwriter Iain Matthews en BJ Baartmans.

Björn van der Doelen (ex profvoetballer maar al jaren een gewaardeerde singer-songwriter, schreef het 3e Nederlands talige nummer op dit album, het enigszins psychedelische Weg Van Hier. In het slotnummer, het door Eric van Dijsseldonk gecomponeerde reggae-achtige You Won’t Do, laat Rieany Janssen maar weer eens horen wat een geweldige zangeres zij is.

‘Songs For Rieany Plus’ is een mooi gevarieerd album.

01. Molly Sikes
02. Heart Of Darkness