Review: Rick Miller – One Of The Many

Rick Miller - One Of The Many

Rick Miller – One Of The Many
Format: CD – Digital / Label: Progressive Promotion Records

Tekst: Joop van Rossem

De Canadese zanger, liedjesschrijver en producer beweegt zich al sinds 1983 in het muziekwereldje toen hij debuteerde met het album ‘Starsong’, destijds nog new age-getint. In de afgelopen vier decennia heeft zijn muzikale stijl zich ontwikkeld richting atmosferische progrock in een stijl die invloeden verraadt van de iconen uit de zeventiger jaren.

Namen ? Pink Floyd, The Moody Blues, Alan Parsons Project en zelfs het Duitse Eloy glipt je gedachten in tijdens beluistering van dit album. De in een opmerkelijke hoes gestoken langspeler trapt af met het heerlijk glijdende symfonummer Atrophy dat je ruim acht minuten bij de les houdt. Het daaropvolgende up tempo Time Goes On is behept met een fraaie melodie, een fijne gitaarsolo en zou op een plaat van Alan Parsons absoluut geen gek figuur slaan.

Ook The Lost Years klokt ruim acht minuten; de start van het nummer is een lang intro met intense gitaarriffs en geluidsfragmenten, voordat Miller vocaal invalt en in zijn tekst verwijst naar The Moody Blues-hit Nights In White Satin. Vervolgens biedt Miller ons een mooie instrumental in de vorm van She Of The Darkness, waarna het titelstuk op zijn Pink Floyds aftrapt met Gilmour-achtige gitaarsolo’s en zang, gelardeerd met wederom geluidsfragmenten.

Perchance To Dream is met zijn dertien minuten de epic van de plaat: na het ingetogen, Moody Blues-achtige begin, werkt Miller naar een bloemrijke climax met opnieuw fijne gitaarlijnen. Met het grotendeels akoestische Another Time en het knap opgebouwde Wonderlust wordt het 54 minuten durende album fraai afgesloten.

‘One Of The Many’ is een album waarop je niet snel op uitgeluisterd raakt, hoewel je wel moet wennen aan Millers wat fluisterende vocalen. Behoren bovenvermelde acts tot je favorieten, dan is het zaak om deze cd even uit te checken.

01. Atrophy
02. Time Goes On
03. The Lost Years