Review: Rick & Jenda Derringer – Rock The Yacht

Rick & Jenda Derringer - Rock The Yacht

Rick & Jenda Derringer – Rock The Yacht
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Independent

De inmiddels 76-jarige Amerikaanse zanger-songwriter, gitarist en producer Rick Derringer is al tientallen jaren actief in de muziekwereld. Hij werd als Richard Dean Zehringer geboren op 5 augustus 1947 in Celina, Ohio en groeide op in Fort Recovery, Ohio. Hij werd ooit bekend als lid van The McCoys (met de nummer 1 hitsingle Hang On Sloopy) en daarna ging hij samen met de andere muzikanten van The McCoys samenwerken met bluesrockgitarist/zanger Johnny Winter, ze maakten een album onder de naam Johnny Winter And (waarbij And als The McCoys geldt). Daarna ging hij samenwerken met Johnny’s broer Edgar Winter in verschillende bands.

In 1973 bracht hij zijn eerste soloalbum uit, ‘All American Boy’, met daarop de hitsingle Rock And Roll, Hoochie Koo. In de jaren daarna trad hij op met zijn band Derringer en werkte hij samen met later beroemd geworden acts als Steely Dan, Todd Rundgren, Donald Fagan, Meat Loaf, Bonny Tyler, Barbra Streisand, Alice Cooper, KISS, Cyndi Lauper en vele anderen. Begin deze eeuw werkte hij samen met Tim Bogert en Carmine Appice (bekend van Vanilla Fudge) onder de naam Derringer Bogert Appice.

Samenwerken met zoveel uiteenlopende artiesten en muziekstijlen maakte hem een zeer veelzijdig muzikant. Tegenwoordig werkt hij, samen met zijn vrouw (sinds 1998) Jenda Derringer (58). Ze maakten een album met acht nummers, gecomponeerd door het stel, met uitzondering van de song If I Weren’t So Romantic, geschreven in samenwerking met Alice Cooper en Bernie Taupin. Dit is geen blues- of rockplaat is of iets wat daar ook maar op lijkt, het is vooral meer een kleine verzameling popliedjes, die soms heel in de verte doen denken aan bijvoorbeeld The Beatles, Abba en dergelijke. De liedjes gaan over verdrietige situaties, maar ook over de liefde voor mensen of de trots en liefde die Derringer voelt voor zijn land, de VS. Hij is al jaren een echte patriot en steunt de conservatieve rechtse Republikeinse partij en noemt zich als ‘born again Christian’ een echte ‘Jesus freak’.

Rick Derringer zingt en speelt gitaar en bas in alle nummers en speelt ook keyboards en drums op een nummer en Jenda Derringer zingt, zowel solo als in duetvorm. Andere muzikanten die meewerken zijn drummers Frank Starchak, Rob Manuel, Carmine Appice en Dave Reinhard, die in één nummer ook orgel speelt.

Het album telt dus acht nieuwe songs, en geen van deze lijken in de verste verte op de stijlen waar Rick Derringer bekend mee werd, dus absoluut geen hardrock en bluesrock, maar het is dichter bij vrij zachte popmuziek met soms een wat symfonische klank.
Om eerlijk te zijn vind ik het geen geweldig album, de meeste liedjes vind ik saai en vaak oubollig. Zowel Rick als Jenda kunnen goed zingen, en over de begeleiding kan ik kort zijn: die is goed, maar het veel te korte album (34 minuten) als geheel boeit me niet.

De openingstrack First Time is wel aardig, evenals If I Weren’t So Romantic maar de rest… alleen afsluiter United States vind ik als liedje wel het beste.

01 . First Time
02. Winter