Review: Richard Bargel – Dead Slow Stampede

Richard Bargel - Dead Slow Stampede

Richard Bargel – Dead Slow Stampede
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Clementine Music – Timezone Records

Richard Bargel levert een mooie plaat af, waarop hij vooruit kijkt zonder te vergeten wat er achter hem ligt. Het album bestaat uit een aantal nummers die hij in een andere versie al eerder uitbracht, aangevuld met wat nieuwe nummers. Die laatste nummers werden geschreven toen de wereld nog aan het begin stond van de corona pandemie, een periode die gemarkeerd werd door zijn zeventigste verjaardag en vijftigste jaar op de verschillende podia.

Het album werd opgenomen in de Maarweg Studio in het westen van Keulen, de tien liedjes die het album rijk is werden live vastgelegd. Dat er gekozen werd voor een live aanpak waarbij dus de band als geheel stond te spelen geeft inderdaad de meerwaarde. Te vaak hoor je gekunstelde muziek als gevolg van apart opgenomen partijen en is het “samen spelen” gevoel het eerste slachtoffer. De apparatuur die gebruikt werd om het geheel vast te leggen was in sommige gevallen zelfs ouder dan Bargel zelf en het resultaat van al deze ingrediënten laat zich het best omschrijven als warm en authentiek. Bij vlagen komt er een gevoel op alsof je naar een obscuur, onder een pseudoniem  uitgebracht werk van Dylan zit te luisteren.

Dat Richard Bargel met zijn ‘Dead Slow Stampede’ kompanen zo’n album heeft weten te maken in wat waarschijnlijk toch de late herfst van zijn carrière is, onderstreept maar weer eens waarom hij de status geniet die hij heeft. Een pleitbezorger van de Blues in Duitsland die met bijna iedereen samengewerkt heeft en onmiskenbaar een stempel heeft gedrukt op het Blues landschap van onze oosterburen.

Dit jongste album is daar andermaal een bewijs van en dient zowel voor bekenden als hen die hem nog niet kennen als een warme aanbeveling.

01. One Way Ticket
02. Risk and Chances