Review: Radar Love 50 Jaar

Golden Earring - Radar Love 50 Jaar

Radar Love 50 Jaar door Patrick Orriëns en Cees van Rutten
Format: Hardcover boek, 248 pagina’s met illustraties
EAN 9789023259817
Uitgeverij Koninklijke Van Gorcum BV

In 1973 stond Radar Love van Golden Earring drie weken lang op de eerste plaats van de Veronica Top 40. Toen ik de plaat voor het eerst hoorde op Radio Veronica, Hilversum 3 of Radio Noordzee vond ik het meteen een geweldig nummer en een mooie opvolger van singles als Back Home en She Flies On Strange Wings.

Uiteraard kon ik me toen niet voorstellen dat deze door Barry Hay en George Kooymans geschreven song en door hen en Rinus Gerritsen en Cesar Zuiderwijk uitgevoerd 50 jaar later een van de bekendste Nederpopklassiekers zou zijn, die ruim 800 keer werd gecoverd én dat er een prachtig vormgegeven boek en een flinke website aan gewijd zou zijn. Heb je ooit in Amerika of Canada rondgereden, dan is de kans groot dat je Radar Love daar op de radio hoorde, als je de juiste zender had opstaan. Door het succes van Radar Love werd ook de elpee ‘Moontan’, waar de song op staat een groot internationaal succes en beide zorgden ervoor dat Golden Earring doorbrak in verschillende buitenlanden, zoals de VS waar de band regelmatig ging toeren, vaak als support act van grote namen.

Patrick Orriëns en Cees van Rutten hebben dit boek samengesteld samen met Jan Sander en Maarten Steenmeijer en hebben de periode 1973-2023 beschreven in allerlei aspecten. Uiteraard met de ontstaansgeschiedenis van de song en wat er allemaal gebeurde met Golden Earring over steeds een periode van tien jaar (1973-1982, etc.).

Het boek bevat naast veel anekdotes uit die periodes uiteraard ook de dieptepunten, bandwisselingen, tournees in binnen- en buitenland, het werken met andere muzikanten in de band, etc. Ook een apart hoofdstuk over George Kooymans/Snamyook ontbreekt niet. De singles komen aan bod, evenals de inmiddels 844 coverversies tussen 1973 en 2023, door zeer uiteenlopende bands en muzikanten en eveneens uiteenlopende muziekgenres.

Ook aandacht aan commercials, speelfilms en TV-series waarin Radar Love te horen is worden besproken. Het boek is zeer leesbaar en bevat honderden foto’s, posters, reclame-uitingen, hoezen van singles en albums en zowel geposeerde- als live-foto’s. Je kunt het zo gek niet bedenken of het staat wel in dit prachtige boek, dat sinds kort alweer aan de vierde (!) druk toe is (alleen in de Nederlandse taal uitgegeven). Wat bewijst dat er veel mensen in deze Golden Earring song geïnteresseerd zijn.

Mijn verwachting is dan ook dat dit boek zo tegen de jaarwisseling in veel vaderlandse huizen zal liggen.