Review: Popa Chubby – Emotional Gangster

Popa Chubby - Emotional Gangster

Popa Chubby – Emotional Gangster
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Dixiefrog Records

Tekst: Jan Wolf

Waar we vorig jaar nog het uitstekende album ‘Tinfoil Hat‘ voorgeschoteld kregen van Popa Chubby, is het nu alweer tijd voor de opvolger, te weten ‘Emotional Gangster’.

Maar liefst twaalf nummers, of elf, wanneer je de beide versies van Why You Wanna Make War als een nummer beschouwd, zijn er op deze jongste langspeler beland. The Chubbfatha bespeelt het leeuwendeel van de instrumenten zelf, enkel voor de harmonica partijen op New Way of Walking en Save The Best For Last werd de hulp ingeroepen van Jason Ricci. De in 2010 tot beste harmonica bespeler uitgeroepen Ricci was eerder ook te horen op platen van onder andere Johnny Winter, Walter Trout , Cedric Burnside en The Mannish Boys…het kan maar op je cv staan.

Alle nummers werden opgenomen in The Chubbyland Studio in New York alwaar Popa ook de leiding over het opnameproces,het producen en mixen voor zijn rekening nam.

Chubby heeft ervoor gekozen om een tweetal covers op te nemen voor dit album, Hoochie Coochie Man & Dust My Broom, dit was een bewuste keuze voor Popa omdat hij eer wilde betonen aan grote voorgangers en verklaart dat Willie Dixon altijd een idool is geweest voor hem.

Het siert hem dat hij in deze covers voor een eigen aanpak heeft gekozen want er zijn er zoveel dat je iets heel anders moet doen om er mee op te vallen, anderzijds zitten de originele uitvoeringen zo in het geheugen geprent dat je bij de eerste paar luisterbeurten toch even je oren op scherp moet zetten. Hoochie Coochie Man is zo onmiskenbaar in de Chubbfatha stijl dat het gegarandeerd een uitsmijter zal zijn in een live setting, Dust My Broom er voor of erachter in de setlist zal menig publiek laten ontploffen want het gitaarwerk is spetterend over het hele nummer maar de solo die er uit geperst wordt doet er nog twee scheppen bovenop.

Moddervette baslijnen zijn te horen in Doing Ok. Een nummer waarin we Chubby zelf goedkeurend horen opmerken dat het Damn Funky is, daar zegt de beste man niets teveel mee want het nummer bevat zeer bevlogen gitaarpartijen…een van de hoogtepunten op de plaat.

Er staat op de cd versie nog het bonus nummer MasterIP, een waar kunststukje als het aankomt op  het opbouwen van een nummer, een sfeer neerzetten en de aandacht vast houden zonder op een echte tekst te leunen. Heel knap gedaan.

Volgens The Chubbfatha hebben we een New Way of Walking nodig om vooruit te komen, naar een oude waarheid en een nieuwe realiteit waarin ieder gewaardeerd wordt voor zijn of haar unieke inbreng in ons collectieve bestaan. Woorden waar niet velen onder ons het hartgrondig mee oneens zullen zijn. Maar we mogen ons ook gelukkig prijzen met het feit dat ondanks dat we een New Way of Walking nodig hebben, Popa ook op deze plaat bekende en succesvolle paden bewandelt.

01. Tonight I’m Gonna Be the Man
02. New Way of Walking
03. Equal Opportunity