Review: Pokey LaFarge – Rhumba Country

Pokey LaFarge - Rhumba Country

Pokey LaFarge – Rhumba Country
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: New West Records – V2 BeNeLux

De voorbije vijf jaar heeft Pokey LaFarge half Amerika doorkruist op zoek naar een plek om te wonen. Uiteindelijk belandde de muzikant, die in het verleden met een aanstekelijke mix van folk, blues, country en jazz naam maakte, in Mid-Coast, Maine. Op zoek naar verandering in zijn leven ging hij daar twaalf uur per dag werken op een boerderij. En daar hervond LaFarge zichzelf weer. “Er was een tijd dat ik verdriet verheerlijkte omdat ik uit het oog verloor wie ik was, maar nu begrijp ik dat het creëren en uiten van vreugde mijn geschenk is, en dat geschenken bedoeld zijn om te delen”, zegt hij. LaFarge heeft zijn stem teruggevonden en heeft zijn meest gewaagde album tot nu toe opgenomen.

‘Rhumba Country’ is een album geworden met vrolijke en zonnige muziek, beïnvloedt door West-Indische muzieksoorten als mambo, rumba, rocksteady en Amerikaanse rock-‘n-roll uit het midden van de vorige eeuw. Het album opent met vijf rumba songs, die beelden oproepen van zonnige, witte stranden, wuivende palmen en exotische cocktails met de meest verschrikkelijke kleuren. De invloed van steelbands op deze muziek wordt bij LaFarge ingevuld door de hamerende piano. Daarna verplaatst de muzikale reis zich naar de zuidelijke staten van Amerika met de rock-‘n-roll met country-invloeden, inclusief doo-wop koortjes en Roy Orbison-achtige zang. Ook de Everly Brothers komen nog even om de hoek kijken.

“De muziek, die ik sinds ik op het land werk schrijf, is vrolijk en zorgt ervoor dat je wilt dansen. Het zijn allemaal kleurrijke songs”, zegt LaFarge. “Vroeger dacht ik aan mijn muziek in donkerblauw, maar nu zie ik het in technicolor.” En daarmee slaat de muzikant de spijker op de kop: ‘Rhumba Country’ is een vrolijk, kleurrijk album.

01. One You, One Me
02. For A Night
03. Run Run Run