Review: Peter Veteska & Blues Train – Full Tilt

Peter Veteska & Blues Train - Full Tilt

Peter Veteska & Blues Train – Full Tilt
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Blue Heart Records

Met ‘Full Tilt’ levert de Amerikaanse East Coast blues gitarist/zanger Peter Veteska zijn zevende album in acht jaar tijd af. ‘Full Tilt’ is, zoals bij veel bands tegenwoordig te doen gebruikelijk, live in de studio opgenomen met Veteska’s band Blues Train (Alex d’Agnese, drums en Coe Mhoo Jee, bas) en aantal gastmuzikanten van wie vooral B3 Hammondorganist en pianist Jeff Levine een grote rol speelt.

Bluesrock is het genre waarin Veteska zich hoorbaar het lekkerste voelt, zoals in zijn eigen compositie Go Find Another Man met mooi mondharmonicaspel van Mikey Jr. en prima gitaarspel van Veteska. De bluesrock gaat verder in de volgende Veteska-compositie I Wasn’t Wrong, dat wordt opgeluisterd met een gastrol van zangeres Jen Barnes, die gezegend is met een mooie, gemene ‘rock chick’ stem.

In de Albert King-cover I Get Evil doen de blazers (Mike Scott, sax en Tony Perruso, trompet) hun intrede. Samen met de fraaie B3-sound van Levine en de gitaar van Veteska krijgt het nummer de verdiende spetterende uitvoering. Pack Of Lies en 2:00 In The Morning (beide van Veteska) krijgen een geweldige, lekker doordrammende rockuitvoering, waarbij vooral het duet met Jen Barnes 2:00 In The Morning tot een van de hoogtepunten van Full Tilt maakt.

Opvallend is daarna dat Veteska een oud Beatlesnummer heeft opgedoken dat oorspronkelijk op het Beatlesalbum ‘Let It Be (1970) stond, maar al omstreeks 1960 door John Lennon is geschreven en een echt rock and rollnummer is, One After 909. Het nummer krijgt met het vocale duet van Veteska en Mikey Jr. een prima uitvoering. Take Back What You Own is het derde vocale duet van Veteska en Jen Barnes en resulteert ook hier weer in puike bluesrock.

Daarna volgt de cover van het overbekende Nobody Knows You (When You’re Down And Out), in 1923 gecomponeerd door pianist James Cox, in een duetuitvoering van Jeff Levine op piano en Veteska als uitstekend zingende bluesy ‘crooner’. Het zelfde kunstje halen beide heren nog eens uit in het slotnummer Merry Christmas Baby van Johnny Moore, dat een stuk beter klinkt dan de titel doet vermoeden.

Met ‘Full Tilt’ hebben Peter Veteska en zijn band Blues Train en met behulp van een aantal uitstekende muzikale vrienden een zeer puik bluesrock album geproduceerd.

01. Go Find Another Man
02. I Wasn’t Wrong