Review: Pearl Jam – Dark Matter

Pearl Jam - Dark Matter

Pearl Jam – Dark Matter
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Republic Records

Op hun nieuwe en twaalfde studioalbum ‘Dark Matter’ klinken de mannen van rockicoon en grunge-voorvaderen Pearl Jam frisser en energieker dan ze in lange tijd hebben gedaan. Naast de krachtige nummers en de indrukwekkende interactie tussen de muzikanten is dat ook te danken aan producer Andrew Watt. Hij had onlangs The Rolling Stones (Hackney Diamonds), Iggy Pop, Miley Cyrus en Ozzy Osbourne naar topprestaties gedreven. En ook Pearl Jam profiteert duidelijk van zijn directe en organische manier van werken.

Terwijl Pearl Jam hun eerste sinds de veelgeprezen hit Gigaton, die in 2020 nummer 3 bereikte in de Duitse hitlijsten, veel tijd investeerde in songconcepten en nauwgezette voorbereiding, profiteert ‘Dark Matter’ van een frisse, directere aanpak. Begin 2023 trok de band zich drie weken terug in de Shangri-La Studios van Rick Rubin om simpelweg te gaan spelen onder begeleiding van producer Andrew Watt.

In een recent interview met het tijdschrift Classic Rock zei gitarist Mike McCready: “Andrew Watt heeft ons echt in de maling genomen, we waren gefocust en speelden nummer na nummer. Het duurde lang om Gigaton te maken, maar dit nieuwe album duurde niet lang. Andrew zei: ‘Het duurt een eeuwigheid om platen te maken. Laten we dit nu meteen doen’.”

“Je kunt de ontstoken energie horen op ‘Dark Matter’. De liedjes channelen de gedeelde geest van een groep levenslange creatieve vertrouwelingen en broers die in een kamer spelen alsof hun leven ertoe doet.” Het titelnummer, dat als eerste single verscheen, gaf al meteen een perfecte indruk van hoe dat klinkt. Dat nummer onderstreept ook wat zanger Eddie Vedder op het podium zei tijdens een concert in Austin in de zomer van 2023: “We hebben een plaat gemaakt voor volgend jaar. En ik kan je vertellen: als je de muzikanten in deze groep leuk vindt, zul je ze op het hoogste niveau horen optreden.”

Wat mij betreft is ‘Dark Matter’ het beste Pearl Jam album sinds jaren, met een elftal uitstekende songs, krachtiger dan op de meeste voorgaande albums van de band gezongen door Eddie, wat me regelmatig aan zijn manier van zingen doet denken als op Ten’.

Naast de titelsong werd ook Running op single uitgebracht en eerlijk gezegd zijn dit niet eens de sterkste nummers op het album! Dat zijn wat mij betreft Got To Give, Something Special en React, Respond.

De hele maand mei toert Pearl Jam door Canada en de Verenigde Staten en vanaf 22 juni door Europa, te beginnen in Ierland, dan het Verenigd Koninkrijk en daarna Duitsland, Spanje en Portugal, waarna ze vanaf 22 augustus verder toeren door de States, waarna in november Nieuw-Zeeland en Australië worden aangedaan. Géén concerten in ons land dus, althans vooralsnog.

006061. Scared Of Fear
02. React, Respond
03. Wreckage