Review: Paul Gilbert – The Dio Album

Paul Gilbert - The Dio Album

Paul Gilbert – The Dio Album
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Music Theories Recordings – Mascot Label Group

De virtuoze Amerikaanse gitarist Paul Gilbert brengt op zijn nieuwste album een waardig eerbetoon aan een van de beste leadzangers uit de heavy metal ooit: Ronnie James Dio. ‘The Dio Album’ bevat twaalf songs van de op 16 mei 2016 overleden zanger van bands als Ritchie Blackmore’s Rainbow, Black Sabbath, zijn eigen band DIO en de band waarin hij tot zijn dood zong, Heaven & Hell, wat in feite een voortzetting was van Black Sabbath.

Paul Gilbert zelf werd bekend als leadgitarist in hardrockband Mr. Big en de heavy metalband Racer X én van zijn vele soloalbums. Toen hij in zijn auto zat en ineens een baseballpetje zag met het beroemde logo van DIO bedacht hij zich ineens dat hij een eerbetoon aan de iconische zanger wilde maken. Daarnaast eert hij ook de originele gitaristen: Ritchie Blackmore (Rainbow), Tony Iommi (Black Sabbath/Heaven & Hell) en Vivian Campbell (Dio).

Op dit volledig instrumentale album bespeelt Paul Gilbert alle instrumenten, met uitzondering van de drums, dat liet hij over aan Bill Ray. Een album als dit is natuurlijk niet live uit te voeren in je eentje, dat spreekt voor zich. Enne… alles instrumentaal, is dat niet saai? Zou je kunnen denken, maar Gilbert heeft in alle twaalf songs de vocalen van Dio vervangen door machtig en prachtig gitaarwerk, met zijn gitaar zingt hij als het ware alle teksten van Ronnie, wat vaak uitnodigt om mee te zingen, zeker bij klassiekers als Stand Up And Shout, Kill The King, Long Live Rock ‘N’ Roll, Holy Diver, Starstruck  en Man On The Silver Mountain.

01. Neon Knights
02. Kill The King
03. Stand Up And Shout