Review: Outlanders – Outlanders

Outlanders - Outlanders

Outlanders – Outlanders
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: V2 Records – earMUSIC

‘OUTLANDERS’ is een project van de Finse sopraanzangeres en heavy metal legende Tarja Turunen en de Duitse dj en electronic danceproducer en pionier Torsten Stenzel. Ze werkten meer dan tien jaar aan het album en kregen steun van enkele van de meest invloedrijke gitaristen van onze tijd.

Bij het horen of lezen van de omschrijving Finse sopraan- en heavy metal legende Tarja Turunen moest ik meteen denken aan de Finse heavy metalband Nightwish, en dat klopt. De inmiddels 45-jarige Tarja was een van de voorgangsters van ‘onze’ Floor Jansen. Tussen 1997 en 2005 was Tarja het zingende boegbeeld van deze succesvolle band, ze werd in 2007 opgevolgd door Anette Olzon, die in 2012 werd vervangen door Floor Jansen, eerst als invalster, maar sinds 2013 als permanente zangeres.

Alle songs hebben een bijzondere gitarist als gast, zoals Al Di Meola, Trevor Rabin (Yes), Joe Satriani, Jennifer Batten (Michael Jackson), Steve Rothery (Marillion), Mike Oldfield, Walter Giardino, Ron “Bumblefoot” Thal (Guns ’n Roses), Vernon Reid (Living Color) en Marty Friedman (Megadeth). Zeven  nummers waren al digitaal uitgebracht en nu komt het langverwachte album op 23 juni uit op cd en “blue curacao” 2 Vinyl Limited Edition.

OUTLANDERS is erin geslaagd iets spannends en nieuws te creëren: de muziek combineert relaxte maar opwindende elektronische beats met Tarja’s emotionele, klassiek geschoolde stem en uniek gitaarspel van alle meewerkende gitaristen. Deze drie elementen zijn een constante doorheen het album en even belangrijk in alle nummers. Het geluid is mysterieus, zacht en toch krachtig, pakkend en dromerig, modern en klassiek tegelijk. De muziek bevat tegenstellingen die elkaar op magische wijze aantrekken. Welk genre speelt OUTLANDERS, zou je je kunnen afvragen het is een muziekgenre op zich! Tarja’s visie op OUTLANDERS is om iets anders te creëren.

Het geluid van OUTLANDERS, voornamelijk opgenomen en gemixt op het Caribische eiland Antigua gedurende de afgelopen tien jaar, is mystiek, zacht en krachtig; pakkend en dromerig; modern maar tegelijkertijd vintage. Hun muziek bevat tegenstellingen die elkaar aantrekken en de drie esthetische pijlers verenigen zich tot één uniek geluid.

De muziek is zéker bijzonder te noemen, maar is in elk geval géén symfonische metal à la Nightwish. Het is soms erg dromerig en ineens komt dan een gitaarsolo die in niets lijkt op het vorige of het volgende nummer. Elke gitarist heeft zijn of haar eigen sound en dat zorgt ervoor dat het een erg gevarieerd album is geworden. Je moet er wellicht meerdere keren naar luisteren voordat het beklijft, maar als je houdt van geweldige gitaristen (vrijwel allemaal met heavy rock roots) is dit een bijzonder album waar je je favoriete gitarist hoort in songs waarin je deze niet zo snel zou verwachten. Ik zou zeggen: geef ze een kans!

01. Outlanders (feat. Walter Giardino)
02. Closer To The Sky (feat. Trevor Rabin)
03. The Cruellest Goodbye (feat. Al Di Meola)