Review: Orianthi – Rock Candy

Orianthi - Rock Candy

Orianthi – Rock Candy
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Frontiers Music Srl

De 37-jarige Australische singer-songwriter en hardrock gitariste Orianthi (volledige naam: Orianthi Penny Panagaris) werd in 1985 uit Griekse ouders geboren in Adelaide, Zuid-Australië. Haar vijfde album ‘Rock Candy’ is de opvolger van ‘O’ uit 2020, wat haar eerste nieuwe studioalbum na zeven jaar was met daarop haar eerste nieuwe muziek als soloartiest in zes jaar tijd.

Eigenlijk zou Orianthi al lang wereldberoemd moeten zijn als heavy rock gitariste, want ze zou in 2009 in de band van Michael Jackson een belangrijke rol vervullen tijdens diens “This Is It” wereldtournee (als opvolgster van Jennifer Batten, die tijdens voorgaande tournees van ‘Wacko Jacko’ deze rol vervulde), maar als gevolg van Jacksons onverwachte overlijden ging dat dus niet door.

De zeer getalenteerde Emmy-Award winnaar Jacob Bunton produceerde het nieuwe album, waarop hij ook nog eens een belangrijk aandeel als muzikant heeft, want hij bespeelt hierop gitaar, basgitaar, diverse toetseninstrumenten (w.o. piano) en viool. Bunton heeft met veel grote namen uit de muziekwereld gewerkt, zoals Guns n’ Roses drummer Steven Adler, Mariah Carey, Steven Tyler (Aerosmith zanger) en soullegende Smokey Robinson. De andere muzikant op het album is drummer Kyle Cunningham.

Het eerste solosucces van Orianthi was de hitsingle “According To You” uit 2009, wat haar een platina onderscheiding opleverde en inmiddels 17 miljoen streams op Spotify heeft en maar liefst 83 miljoen keer is bekeken op TikTok, dus de jeugd weet haar absoluut te waarderen. Orianthi speelde naast Michael Jackson ook met grote namen als Alice Cooper, countryster Carrie Underwood en Carlos Santana.

Het album opent en eindigt met het uit twee delen bestaande instrumentale Illuminate, waarin ze meteen haar kunnen als gitarist laat horen en dat is, eerlijk gezegd, echt van de hoogste kwaliteit! Tweede track Light It Up is een lekker rockende song die bij optredens ongetwijfeld tot meezingen uitnodigt en uiteraard voorzien van een gitaarsolo, wat uiteraard bij alle elf songs het geval is.

Fire Together begint wat rustiger maar wordt steeds steviger. Where Did Your Heart Go is een ballad met ook nu een passende solo. Red Light begint meteen een stuk heavier. Void begint met een mooi bas-intro en wordt steeds heavier met een vervormde zangstem.

Living Is Like Dying Without You is weer een mooie ballad met een akoestische solo in het midden. Witches & The Devil is, zoals te verwachten met zo’n titel, wat donkerder qua sound. Getting To Me klinkt me wat commerciëler in de oren, meer richting de hardrock in de jaren tachtig met een gitaarsolo à la Eddie Van Halen.

Afsluiter Illuminate Part II begint met vervormde gitaargeluiden en eindigt met een mooie vioolsolo van producer Jacob Bunton. Lekker album voor liefhebbers van de meer traditionele hardrock!

01. Illuminate (Part I)
02. Light It Up