Review: Op Eigen Kracht – 30 Jaar De Kast

Op Eigen Kracht - 30 Jaar De Kast

Op Eigen Kracht – 30 Jaar De Kast
Auteur: Harry de Jong
Uitgeverij Louise (www.uitgeverijlouise.nl) / 184 pagina’s

Auteur en muziekjournalist Harry de Jong uit Heerenveen schreef een lijvig boek over de Friese band De Kast, die vooral bekend werd bij het grote publiek met de hitsingle In Nije Dei in 1997.

Harry de Jong is een ervaren schrijver die al verschillende en mooie boeken uitbracht, zoals ‘De Bezem Door Nashville’, waarin hij als echte countrykenner en -liefhebber uitgebreid over dit genre schrijft, n.a.v, interviews met bijvoorbeeld Emmylou Harrius, Townes van Zandt en Johnny Cash (hij was de laatste Europeaan die hem interviewde, kort voor zijn dood). In ‘De Duivel Ligt Altijd Op De Loer’ heeft hij een groot aantal van zijn interviews met uiteenlopende muzikanten verzameld, zoals Joni Mithcell, the Rolling Stones, the Dubliners, John Fogerty, Eagles, Cliff Richard, B.B. King, Buddy Guy. The Spice Girls  en Joe Cocker.

De Jong heeft de hele carrière van de muzikanten die samen De Kast vormen gevolgd, vanaf het prille begin in 1985 tot vandaag de dag. In het vlot geschreven en prachtig geïllustreerde ‘koffietafelboek’ kom je in 184 pagina’s alles te weten over de bekendste Friese band, met alle hoogte- en dieptepunten.

Het boek begint én eindigt met het grote concert dat in 2019 werd gegeven in een uitverkochte AFAS Live in Amsterdam. Naast reportages vooral ook uitgebreide interviews met alle bandleden en andere betrokkenen. Op vrijwel elke bladzijde is minstens één foto te zien. Achterin het boek staan alle albums en singles vermeld, inclusief alle hoezen. Voor de duidelijkheid: ondanks dat dit een boek is over een Friese band dat is geschreven door een Friese auteur: het boek is in het Nederlands geschreven.

Uiteraard is dit boek een aanrader voor de fans (vroeger en nu) van de nog altijd actieve band De Kast, ook voor andere muziekliefhebbers is het aan te bevelen en een mooi naslagwerk in de boekenkast!

Op Eigen Kracht - 30 Jaar De Kast - back