Review: Muddy Moonshine – Are We There Yet?

Muddy Moonshine - Are We There Yet

Muddy Moonshine – Are We There Yet?
Format: CD – Digital / Label: Secret Entertainment

De Finse swamp rock band Muddy Moonshine werd in 2014 opgericht. Muddy Moonshine begint als een blues band bestaande uit drie leden maar al snel wil de band een harde ‘sound’ en komen er nog een drummer en een derde gitarist bij de band. In deze opstelling maken ze in 2015 hun eerste EP ‘Distilled in Finland’. Vervolgens besluit één van de leden dat het mooi is geweest en wordt vervangen, dit zal de komende jaren zo door blijven gaan.

Bandleden komen en gaan maar Muddy Moonshine rockt gewoon lekker verder. Onlangs nog verliet de derde gitarist de band, deze is echter niet vervangen waardoor de band nu nog maar twee gitaristen heeft waardoor het geluid van de band ook iets minder heavy is geworden.

Ondanks het feit dat Muddy Moonshine in 2016 een erg sterk debuut album aflevert lukt het de band om onduidelijke reden niet echt om buiten Finland door te breken en dat is jammer. Hopelijk brengt ‘Are We There Yet ?’ verandering in.

Het album ‘Are We There Yet?’ begint rustig met het nummer Under The Moon, de rust is echter van korte duur en binnen een minuut knalt deze swamp rock uit de boxen. Het volgende, Crystal Riders, heeft een heerlijk ritme en klinkt een beetje radio vriendelijker dan de opener.

Sold Out pakt echter meteen vanaf het begin uit en rockt bijna vier minuten lekker door. Na het rocknummer Sold Out gooit de band het even over een andere boeg met de Southern rock ballad Corn Whiskey A Go. Charm Of Drinking Hard heeft een erg mooie opbouw en begint rustig om de overgang van Corn Whiskey A Go soepel te maken maar verandert langzaam in een lekker rock nummer met een aantal verrassende tempowisselingen.

Met Distilled In Bayou gaat het tempo weer omlaag met een erg mooie power ballad. Het nummer Why Why Why zorgt binnen de eerste seconden dat je weer helemaal wakker bent en gaat vervolgens in hoog tempo door en maakt er een mooi feestje van. In A Dream, In A Song, On A Movie heeft naast een erg leuke titel nog veel meer te bieden. In A Dream, In A Song, On A Movie is een geweldig rocknummer met een paar mooie tempowisselingen.

Het kortste nummer van het album, Keep On Riding, zorgt voor een korte adempauze. Het erg snelle In The Night heeft een paar kleine tempowisselingen om te schakelen maar racet verder non stop snel door de nacht. Het langste nummer, met ruim vijf minuten, Son Of A Gun heeft even tijd nodig om op te starten maar als Son Of A Gun eenmaal op gang is ontvouwd het zich tot een erg mooi swamp rock nummer.

Muddy Moonshine sluit hun tweede album af met de rock nummers One More Time en Me & You.

Kortom: Weer een erg sterke plaat van Muddy Moonshine die ongetwijfeld het beste klinkt als je hem live hoort op een festivalterrein met een koud biertje in je handen.

01. Under The Moon