Review: Mike Zito & Albert Castiglia – Blood Brothers

Mike Zito And Albert Castiglia - Bloodbrothers

Mike Zito & Albert Castiglia – Blood Brothers
Format: CD / Label: Gulf Coast Records

Mike Zito en Albert Castiglia, deze twee Amerikaanse bluesrockgitaarhelden maakten samen, onder productionele leiding van een derde bluesrockgitaarheld (Joe Bonamassa, samen met Josh Smith) dit album ‘Blood Brothers’.

Afgelopen jaar deelden ze al meerdere keren het podium en lieten toen al weten dat ze samen een album zouden gaan opnemen. Voor de opnamen betrokken de mannen de Dockside Studio in Maurice, Los Angeles, Californië, terwijl enkele aanvullende opnamen werden vastgelegd in de Flat V Studios in Reseda, Californië en de Addiction Studios Nashville, Tennessee. Hoofdtechnicus was Austin Atwood. De mix werd verzorgd door Alan Hertz en de mastering door Eric Boulanger in de Bakery Mastering.

Mike Zito ken je natuurlijk als gitarist, zanger, producer en songwriter. Hij is medeoprichter van Royal Southern Brotherhood met Cyril Neville, Devon Allman, Charlie Wooton en Yonrico Scott en uiteraard ook met zijn eigen band.  Blueszanger, songwriter en gitarist Albert Castiglia heeft met veel mensen samengewerkt, zoals Junior Wells, Pinetop Perkins, Melvin Taylor, Ronnie Earl, Billy Boy Arnold, John Primer, Larry McCray, Eddy Clearwater en Otis Clay. Castiglia combineert hardcore blues met soul, rock en country en heeft een geluid dat zowel rockers als bluespuristen aanspreekt.

Mike Zito en Albert Castiglia zijn echte “Blood Brothers” in het dagelijks leven en in de muziek die ze maken, zowel individueel als collectief. Ze bundelen hun krachten in een gezamenlijke inspanning van songwriting en uitvoeringen om een ​​totale luisterervaring te creëren die groter is dan de som der delen. Toegevoegd aan dat proces zijn de talenten van producers Joe Bonamassa en Josh Smith, die frisse ideeën naar de opnamesessies brachten en Mike en Albert creatief en muzikaal stimuleerden om hun beste werk tot nu toe te presenteren.

Voor het ‘Blood Brothers’ album brachten de mannen muzikanten uit hun beide powerhouse bands samen: Matt Johnson (drums), Ephraim Lowell (drums), Doug Byrkit (basgitaar), Lewis Stephens (piano/orgel). Verder een blazerssectie en uitstekende achtergrondzangeressen. Co-producer Josh Smith speelde ook gitaar en Joe Bonamassa deed mee op het nieuwe nummer A Thousand Heartaches. Vanaf februari dit jaar gaan de mannen uitgebreid door de VS touren om het album te promoten. Op 6 mei zijn ze op Moulin Blues in Ospel te bewonderen en op 10 juni bij Holland International Blues te Grolloo.

Het is een zeer gevarieerd album geworden, waarbij beide mannen zowel solo als samen zingen en gitaarsolo’s spelen. Het album opent met een rockende song, Hey Sweet Mama, waarbij Mike en Albert om de beurt zingen en beide lead gitaar spelen. In My Soul werd door Mike geschreven als reactie op de kankerdiagnose die zijn vrouw kreeg, Mike zingt en Albert speelt een mooie solo.

De elf songs op de plaat hebben allemaal een eigen stijl en sfeer en er wordt geweldig gemusiceerd en gezongen. Je hoort bluesballads, lekkere rockers en soulachtige songs en nu en dan een countryachtige feel. De instrumental Hill Country Jam heeft naast twee prachtige gitaarsolo’s ook een mooie Hammond solo. Mijn persoonlijke favorieten zijn A Thousand Heartaches met een mooie e herkenbare Bonamassa gitaarsolo en afsluiter One Step Ahead Of The Blues waarin Mike en Albert opnieuw mooie gitaarsolo’s afleveren. Ik vind het een prachtige plaat!

01. Hey Sweet Mama – written by Mike Zito
02. In My Soul – written by Mike Zito
03. Tooth and Nail – written by Tinsley Ellis