Review: Meredith Moon – Constellations

Meredith Moon - Constellations

Meredith Moon – Constellations
Format: CD – Digital / Label: True North Records

Tekst: Henk Hekkelman

Meredith Moon leerde pas op haar 21e banjo spelen. Dat deed ze door naar YouTube video’s te kijken. Met deze nieuwe vaardigheid voegde ze zich bij een folk band en reisde de hele wereld over om haar muziek ten gehore te brengen. Van Noord-Amerika en Midden-Amerika tot het westen van Europa en landen zoals Kroatië en Tsjechië. In 2019 produceerde ze haar officiële derde album ‘Constellations’ en na vier jaar wachten is het album eindelijk te beluisteren.

Niets aan de hand zo je zo zeggen, maar daar komt verandering in. Meredith Moon is de dochter van de onlangs overleden folk artiest Gordon Lightfoot. Meredith vond het niet prettig om vergeleken te worden met haar vader en hield het een soort van geheim. Vorig jaar vond ze het kennelijk tijd om het uit te dragen dat ze de dochter was van Gordon Lightfoot, en trad ze voor het eerst op met haar vader.

Haar vorige album ‘Forest Far Away’ dateert alweer uit 2018. Er schijnt nog een ander album te zijn van Meredith Moon, maar daar is zelf niet heel erg tevreden over. Dus ziet ze ‘Forest Far Away’ als haar debuutalbum.

Nu brengt ze eindelijk een nieuwe plaat uit met de naam ‘Constellations’. Was dus in principe al in 2019 af en klaar om uitgebracht te worden, maar door de welbekende globale problemen ging dat niet door. Dus er werd maar gewoon eventjes vier jaar gewacht om het uiteindelijk alsnog uit te brengen. Er werd wat geschoven met de liedjes en als ik zo luister naar ‘Constellations’ kan ik zeggen dat hier een prachtig folk album ligt. Meredith Moon is een professionele muzikant en laat horen met dit album waarom ze tot de betere singer-songwriters van dit moment hoort.

Op het album ‘Constellations’ laat Merdith meermaals haar ziel zien. Starcrossed en het titelnummer  Constellations zijn emotioneel geladen. Brokenwing Bird en haar arrangement van Needlecase Medley zijn niet misplaatst en laten horen dat je wel degelijk via YouTube banjo kan leren spelen.

Moon’s gitaarspel is ook van hoge kwaliteit. Samen op een versie van Soldier’s Joy  wordt ze kundig ondersteund door Tony Allen op viool.  Soldier’s Joy is over het algemeen een instrumentaal nummer, maar hier horen we het in tekstvorm. Een banjo staat naast haar gitaar op de hoes van het album, wat aangeeft dat Moon de twee instrumenten als gelijkwaardig beschouwt. Haar spel op Soldier’s Joy bevestigt haar muzikale bekwaamheid op het instrument.

Mark Twain verwijst naar een heel andere kant  van Meredith’s muzikale smaak, een zeer individuele uitvoering waar stem en de piano perfect bij elkaar komen. Als afsluiter van het album is Slow Moving Train een prachtig slot van dit album. Met de mooie stem van Meredith Moon en spelend op de banjo vergezeld door Tony Allen op de viool.

Er wordt gebruik gemaakt van een fijne diversiteit aan instrumenten op dit album. Zo hoor je veel glinsterende fiddles terug, maar wordt er uiteraard door Meredith Moon ook op een geweldige wijze banjo getokkeld. Daarnaast drums, piano en akoestische gitaren. Een hele mooie professionele folk plaat van ervaren en gelouterde muzikanten.

Luister naar dit album en je hoort een volwassen folk plaat waar ervaren muzikanten stralen en glinsteren als het sterrenlicht zoals op de albumcover. Ga er maar eens rustig voor zitten en geniet van deze pracht plaat!

01. Starcrossed
02. That Town
03. Constellations