Review: Memoires Van Een Platenmeisje

Memoires Van Een Platenmeisje
Door: Annette Breeuwer
Hardcover, 100 Pagina’s inclusief 80 foto’s
Uitgebracht in Eigen Beheer

Boek bestellen?
Het boek is niet in de winkel te koop, maar uitsluitend via Annette’s website te bestellen via deze link: https://www.memoiresvaneenplatenmeisje.nl/Infobestellen/

Voormalig platenpromotor en schrijver Annette Breeuwer werkte twintig jaar lang, tussen 1987 en 2007 als promotor bij verschillende platenmaatschappijen. Ze schreef er een boek over ‘Memoires van een platenmeisje’ getiteld, dat ze in eigen beheer uitbrengt.

Ze vertelt in het boek op (ongeveer) chronologische manier hoe ze in de platenwereld verzeild raakte en daarna meemaakte, eerst als negentienjarige redactie-assistente bij de Hitkrant, dat in hetzelfde gebouw zat als Muziekkrant OOR en daarna kon ze aan het werk bij platenlabel CNR, waar ze te maken kreeg met voornamelijk Nederlands(talige) artiesten als René Froger, de Havenzangers, Benny Neyman, André van Duin, Clouseau, Peter Koelewijn en Boudewijn de Groot.

In 1992 werd ze gevraagd om perspromotor te worden bij platenmaatschappij Phonogram, een veel groter en internationaler bedrijf met grote internationaal bekende namen als, om maar enkele te noemen: Bon Jovi, Metallica, INXS, Robert Plant, Nina Hagen, KISS, Scorpions (die ze onterecht The Scorpions noemt, maar dàt is die Engelse sixties band van de wereldhit Hello Josephine) en Lionel Richie. Over haar ervaringen met deze (en veel andere) muzikanten en bands schrijft Annette erg beeldend.

Onverwacht werd ze in 1998 ontslagen bij Phonogram, maar ze vond al snel een nieuwe werkgever, die andere wereldwijde platenmaatschappij Sony Music, waar ze werkte met grote sterren als The Rolling Stones, Bruce Springsteen, Anastacia, George Michael, Gloria Estefan, Destiny’s Child, Shakira, Oasis, naast Nederpoppers als Acda en de Munnik, Kane, Van Dik Hout, Racoon en Alain Clark. Ook werkte ze voor zangeressen Sade, P!nk en Melissa Etheridge, rappers Coolio en LL Cool J, en bands als U2, Venice en blueszanger/gitarist Robert Cray. In 2007 nam Annette ontslag en wilde niet meer in de platenindustrie werken.

Het is een zéér leesbaar boek geworden, wat dus goed geschreven is, prachtig geïllustreerd met mooie foto’s, grotendeels gemaakt door verschillende vaderlandse top-popfotografen, zoals William Rutten, Paul Bergen, Rob Verhorst en Anton Corbijn. Het boek bevat drie hoofdstukken en daarnaast verhalen over verschillende binnen- en buitenlandse artiesten en bands, meestal vergezeld van een of meer foto’s van deze. Overigens is Annette op de meeste van de (vooral kleuren) foto’s te zien en zie je haar ontwikkeling dus ook. Het is prachtig boek dat voor iedere popmuziekliefhebber een aanrader is, niet alleen voor (voormalige) muziekjournalisten en popfotografen!

Ondergetekende kende haar naam, maar wist niet meer dat ze dingen voor mij geregeld had, zoals fotopassen en interviews, maar dat liet ze mij meteen weten na een eerste contact. Meteen nadat ik het boek had opengeslagen herkende ik haar al, dus we hebben elkaar zéker ontmoet. Ik herinnerde me toen dat ze mij in luxueus een Amsterdams hotel naar het tafeltje van gitarist Kirk Hammett van Metallica bracht, terwijl ik me had voorbereid op bassist Jason Newsted… dus snel omschakelen. De band had net het album Metallica, oftewel The Black Album, uitgebracht. Gelukkig verliep dat uitstekend!

Op de voorkant van het boek zijn diverse passen afgedrukt, daarvan herken ik enkele die ikzelf ook heb, maar dan als fotopassen. Annette had uiteraard AAA-pasjes, want zij mocht vanwege haar functie natuurlijk overal komen!

Boek bestellen?

100 Smeuïge pagina’s met 80 nog leukere foto’s die het verhaal kleurrijk illustreren, en dat alles verpakt in een vrolijke hardcover. Volgens insiders een boeiende kijk in de wereld van de muziekindustrie in de jaren negentig. Het boek kost € 25,– en de verzendkosten zijn € 4,95.
Als je wilt bestellen (via het bestelformulier op de website) dan zijn er de volgende 3 opties:
– Verzenden en vooraf zelf overmaken, je ontvangt een email van mij persoonlijk met mijn bankgegevens
– Verzenden en vooraf met Tikkie betalen (vergeet dan niet je mobiele nummer in te voeren)