Review: Markey Blue Ric Latina Project – Jumpin’ The Broom

Markey Blue Ric Latina Project – Jumpin’ The Broom

Format: CD – Digital / Label: EllerSoul Records

Ooit was zangeres Jeannette Markey showgirl in Las Vegas, actrice en deed ze aan stand-up comedy. Als zangeres werkte ze onder andere met Taj Mahal, Candye Kane en Anson Funderburgh.

Ric Latina, haar muzikale partner en sinds een paar jaar ook haar huwelijkspartner, is als gitarist beïnvloed door grootheden als Robben Ford, Larry Carlton en B.B. King en werkte met en voor artiesten als countrymuzikanten zoals Waylon Jennings en Hank Williams III. Ook had hij een eigen band, The Bomb Squad, waarmee hij rhythm&blues, jazz en blues bluesrock speelde als hij niet met anderen op tournee was.

De band van Markey en Latina heet The Markey Blue Ric Latina Project, bestaat al tien jaar en het meest recente album heet ‘Jumpin’ the Broom’, een Amerikaanse term, vergelijkbaar met ‘in het huwelijksbootje stappen’. Op het nieuwe album, opgenomen in The Brick House Studios en The Colemine Studio in Nashville, bestaat hun begeleidingsband uit keyboardspeler Shannon Wickline (Charlie Daniels Band), blazer Chris West, bassist Randy Coleman en op percussie Dave Northrup. Gastmuzikanten zijn Mark T. Jordan (keyboards) en Dana Robbins (sax).

Openingsnummer Bad For Real, een fraaie compositie over liefdesverdriet, is een lekker groovende shuffle. Hetzelfde onderwerp -romantische problemen- figureert in Hanging On”, een nummer waarvan ze zelf zeggen: het is “…a soulfully jazzy complaint from a lady that she doesn’t want to hear her man telling her everything she’s done wrong – even though she admits he might be right – because they’re too far gone and she’s not that strong.” Markey haalt op een aantal momenten stevig uit in het nummer, maar dat wordt goed in evenwicht gehouden door de meer ingetogen stukken.

In de langzame blues Lowdown Voodoo Woman valt vooral de ingetogen gitaarsolo van Ric Latina op. De tekst -over een lowdown dirty woman’- maakt dat het uiteindelijk toch een ‘gewoon’ bluesnummer blijft. Niet minder, maar ook niet meer.

In de loop van het album steken de beperkingen van de muziek van Markey en Latina zo nu en dan de kop op. Markey kiest steeds meer voor de ‘volle strot’ en de composities zijn wel knap, maar ook een beetje voorspelbaar. En dus niet bijster origineel. Hetzelfde geldt voor de teksten van de meeste nummers. You Got The Blues (langzame blues), Little Betty (funky) en Mississippi Soul beklijven daardoor niet echt.

Het swampy Raised In Muddy Water krijgt een Tony Joe White-feel mee en Latina mag zich lekker uitleven. De dynamiek blijkt goed voor elkaar te zijn, want bij het terugnemen van gas valt de muziek open en kleurt het zacht-ronkende orgelspel het nummer mooi in.

De rest van het album kent helaas geen echte uitschieters, waardoor ‘Jumping The Broom’ niet het album is geworden waarmee het Markey Blue Ric Latina Project de blueswereld op z’n grondvesten zal doen schudden. Gewoon een goed album, maar dat is niet genoeg om het tot de hoogste klasse te schoppen.

01. Bad for Real
02. Hanging on
03. When it’s Blue