Review: Magoria – Hollingsworth Mansion

Magoria - Hollingsworth Mansion

Magoria – Hollingsworth Mansion
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Butler Records

‘Hollingsworth Mansion’, de tweede progressieve rockopera van Magoria, het project/band onder leiding van gitarist Mark Bogert, is op 1 maart jl. uitgekomen. Voor een groot gedeelte met dezelfde vocalisten en muzikanten als op zijn vorige rockopera ‘Jack the Ripper’. Op 30 maart wordt het album voor het eerst live uitgevoerd in popzaal Bibelot en Dordrecht.

Mark Bogert is kortgeleden onderscheiden als beste rock/metalgitarist van de Benelux, gekozen door de lezers van het blad Gitarist, door zijn collega-gitaristen dus. Hij versloeg hierbij Adje van den Berg, die dit jaar als zesde eindigde. Mark is ook bekend van de helaas inmiddels opgeheven band Knight Area, waarmee hij verschillende albums maakte. Mark Bogert vertelt: ‘De opnames en het hele proces was waanzinnig. Alle commitment maar vooral het talent en de lol van iedereen is niet in woorden uit te drukken.’

Het verhaal achter Hollingsworth Mansion Rockopera
De datum is 11 december 1808, wanneer door een tragisch ongeval (of was het geen ongeluk…) het kasteel volledig afbrandt. Jefferso Hollingsworth, Lavinia Eden-Hollingsworth en Jefferso’s moeder, Elizabet, verliezen hun leven in de brand. Jefferso en Lavinia wilden altijd kinderen, maar die wens werd nooit vervuld.
123 jaar later… 1931, het kasteel, herbouwd, is onberispelijk en staat bekend als een van de topkastelen van het land. De welvarende familie Welbourne verhuist van de stad naar het afgelegen kasteel. Howard Welbourne is een succesvol zakenman en wil zijn carrière laten groeien… Zijn vrouw Dolores is kunstenaar en hoopt dat de rust haar artistieke capaciteiten zal voeden om prachtige schilderijen te maken. Joanne is de dochter van het gezin en is 9 jaar oud.
Vanwege de afgelegen ligging van het kasteel krijgt ze les van Selina Blackaby, de huisbediende die meekwam met de aankoop van het kasteel. Selina blijkt al een tijdje in het kasteel te wonen… Je zou het als een soort van horrorstory kunnen beschouwen. Ik zal de rest van het verhaal niet verklappen, dáárvoor moet je het album kopen en/of de live-uitvoering bezoeken. Zoals in een klassieke opera zijn ook in dit verhaal diverse karakters aanwezig, die door een keur aan geweldige vaderlandse vocalisten worden uitgebeeld.

Het complete verhaal werd geschreven door Mark Bogert en Harmen Kieboom.  Bogert produceerde ook de opnamen. Alle songteksten en de muziek zijn geschreven door Mark Bogert, terwijl het piano arrangement van What Do They Want From Me is geschreven door Cleem Determeijer. In dit nieuwe project van Mark Bogert vertaalt hij de ‘complottheorie’ naar muziek. Hij nodigde enkele van de beste zangers en muzikanten uit Nederland uit om aan dit project mee te werken.

De eerdergenoemde meerdere ‘karakters’ (tussen haakjes) worden vertolkt door Edward Reekers, bekend van Kayak en zijn Liberty Project) (William Harris), Inge Rijnja, bekend van Robby Valentine (Selina Blackaby), Jan Willem Ketelaers, bekend van Knight Area en Ayreon (Howard Welbourne), Maria Catharina, bekend van Robby Valentine (Lavinia Eden-Hollingsworth), Mirjam van Doorn, bekend van The Boxx en Veralin (Elizabet Hollingsworth), zij wordt live vervangen door Cindy Oudshoorn (Kayak), Nadine Pruim (Dolores Welbourne), Rodney Blaze (Jefferso Hollingsworth).

Een flink aantal muzikanten werkt mee: Mark Bogert (elektrische en akoestische gitaren); Remy Hansen (gitaarsolo op From Dusk Till Dawn); Peter Vink, ex Q65, Finch, Veralin, The Boxx, Star One, Ayreon, Knight Area (basgitaar), hij wordt live vervangen door Luuk van Gerven; Koen Stam (synthesizer, keyboards); Derek Sherinian, bekend van o.m. Dream Theater (synthesizersolo op I Can’t Restrain Her Anymore); Cleem Determeijer, ook bekend van Finch (piano); Harmen Kieboom (drums) en Matthijs Kieboom (orkestrale arrangementen). Het koor bestaat uit Nini Veltman (sopraan), Licia van Wijngaarden (alt), Twan Kieboom (tenor) en Damian Petrus (bas).

Zang, akoestische gitaar en drums werden opgenomen in de Prosound Media studio in Dordrecht door Jan Dekker en Mark Bogert. Elektrische gitaren opgenomen in de studio van Mark Bogert Music Productions in Dordrecht. Toetsen opgenomen in de Koen Stam Studio in Utrecht. Basgitaar opgenomen in de Veralin studio in De Bilt. Gemixt in de Sandlane Recording Facilities in Rijen door Joost van den Broek. Gemasterd door Peter Brussee en, zoals gemeld, geproduceerd door Mark Bogert zelf.

Na al deze achtergrondinformatie wil je natuurlijk weten hoe dit allemaal is uitgevoerd en klinkt. Daar gaat ie dan: Dit is echt een product van hoge kwaliteit, wat je alleen al zou kunnen aflezen aan het grote aantal meewerkende muzikanten, vocalisten, etc. Om het allemaal goed te kunnen volgen heb je er wel het cd-boekje bij nodig, zodat je weet wie welk personage zingt (Edward Reekers is uiteraard meteen te herkennen) en je het verhaal kunt volgen. Het verhaal bestaat uit in totaal vijftien tracks, het klinkt allemaal ge-wel-dig en is zéker een aanrader voor liefhebbers van progressieve (hard)rock!

01. The Haunted House
02. New Estate
03. Don’t Open The Gate