Review: Magna Carta – When All Is Said And Done

Magna Carta - When All Is Said And Done

Magna Carta – When All Is Said And Done
Format: 3CD – DVD / Label: Repertoire Records

Tussen 30 september en 8 oktober werd de aller-allerlaatste Nederlandse tournee van de Engelse folkrockband Magna Carta gehouden, acht uitverkochte concerten in vooral theaters, verspreid over het land, in tien dagen.

Deze band werd in het voorjaar van 1969 in Londen opgericht door zanger-songwriter-gitarist Chris Simpson, die in juli van dit jaar zijn tachtigste verjaardag vierde en als enige in alle line-ups van de band speelde. De Australische gitarist Lyell Tranter, die in september op 76-jarige leeftijd overleed, was medeoprichter en korte tijd later werd zanger Glen Stuart aan de line-up toegevoegd. Na het vertrek van Tranter werd de Schotse gitarist Davey Johnstone zijn opvolger, die door producer Gus Dudgeon al snel werd gekoppeld aan Elton John; Johnstone speelt nog altijd een belangrijke rol in de band van Elton en is dus tijdens diens afscheidstournee ook nu weer op de podia te zien. Sindsdien werd de bezetting van Magna Carta regelmatig gewijzigd en meerdere muzikanten zaten later in andere en vaak bekendere bands, zoals de drummers die we terugzagen in bands als Dire Straits, 10cc en Status Quo.

De eerste langspeelplaat, ‘Magna Carta’ getiteld (later omgedoopt tot ‘Times Of Change’, kwam in 1969 uit en was meteen een succes. De opvolger ‘Seasons’ verscheen in 1970 en werd nog succesvoller, mede door de single Airport Song. Ook volgende albums als ‘Songs Of Wasties Orchard’ en (vooral) ‘Lord Of The Ages’ werden hooggewaardeerd én internationaal goed verkocht en zorgden er mede voor dat de band, vooral in Europa een grote naam kreeg en daar vaak op tournee ging. In alle jaren na 1970 was Nederland erg belangrijk voor de band, in ons land heeft Magna Carta vaker opgetreden in welk ander land ook. In de loop van de 53 jaar van het bestaan deed de band meestal twee theatertournees in Nederland, meestal in het voorjaar en het najaar.

In mei 2009 gaf de band een groot afscheidsconcert in een uitverkocht Koninklijk Theater Carré, met naast de bezetting Chris en (zijn inmiddels ex-vrouw) Linda Simpson en de Nederlandse violist/mandolinespeler Matt(hijs) Barnhoorn (die sinds 2002 meespeelde) veel oud-bandleden. Maar dit was niet het echte einde van Magna Carta, want enkele maanden later ging Chris alweer enkele keren met een andere muzikant door Zuid-Afrika touren, waarna hij met steeds wisselende muzikanten doorging met optreden en uiteraard ook weer in ons land op pad ging. In 2015 verscheen het laatste echt nieuwe studioalbum ‘The Fields Of Eden’, dat in 2014 was opgenomen in een studio in Leeds, op een klein label. De muziekpers was heel enthousiast over deze plaat, met lovende recensies in meerdere landen tot gevolg.

Eind januari 2020 gaf de band het allerlaatste Britse concert, in het stadje Ripley in North Yorkshire, het graafschap waar Chris is geboren en nog altijd woont. En toen kwam Corona… en moest de geplande afscheidstournee in september van dat jaar door Nederland worden uitgesteld, hetzelfde gold voor 2021 maar uiteindelijk kwam er toch een bescheiden tournee, vanwege Chris’ gezondheid (hij kreeg in 2021 zowel Covid-19 als een zware longontsteking) kon deze niet te lang duren. Naast hem waren violiste Wendy Ross, gitarist Doug Morter (die meerdere keren sinds de jaren tachtig in de band speelde) en bassist Eddie Jackson te zien. Chris beperkte zich noodgedwongen tot zingen en mondharmonica spelen, want gitaarspelen lukt hem niet meer, als gevolg van een ongeluk enkele jaren geleden waardoor hij geen gevoel in zijn hand en vingers meer heeft.

De boxset
In de loop der jaren zijn heel wat compilatiealbums op cd uitgebracht, naast verschillende heruitgaven van voordien alleen op vinyl uitgebrachte albums. Op het van oorsprong Duitse label Repertoire Records werd kortgeleden een boxje met drie cd’s én een dvd uitgebracht onder de titel ‘When All Is Said And Done’, een titel die al eerder werd gebruikt bij een soloalbum uit 2008.

De eerste twee cd’s bevatten in totaal 31 songs uit de lange historie van de band, waarvan verschillende versies niet eerder zijn uitgebracht. Hierop zijn voornamelijk studio-opnamen te horen, naast enkele live-versies, steeds van verschillende bezettingen.

De derde cd is een heruitgave, en nu op een groter label, van het album ‘The Fields Of Eden’ uit 2015. Dit album werd, zoals eerder gemeld, hoog gewaardeerd door pers en fans. Het hoogtepunt is de titelsong, dat al ruim voor de release al werd gespeeld tijdens de concerten sinds begin deze eeuw. Het is een song in de traditie van Lord Of The Ages, beginnend met een ouverture en een epiloog, met naast schitterende muziek erg mooi gesproken woord door een bevriende huisarts annex amateur toneelspeler, dr. Andrew Jackson. Tijdens die concerten werd zijn vooraf opgenomen declamatie vanaf cd afgespeeld. Het is een gevarieerd album, met ook meer uptempo songs als Long Time Running, Walk Away From Heaven en het bluesy The Same Rain.

De dvd toont het laatste Britse concert op 25 januari 2020 in de Town Hall in Ripley. De bezetting van Magna Carta bestond toen, naast uiteraard Chris Simpson, violiste Wendy Ross, gitarist Ken Nicol (o.m. bekend van Steeleye Span) die ook mandoline speelt en zingt, toetsenist Will Jackson, bassist Will Stock, drummer/percussionist John Shepard en als gast mondharmonicaspeler Iain ‘Stewy’ Stewart. Ook bijzonder is te zien en te horen dat de eerdergenoemde dr. Andrew Jackson, toen al ernstig ziek, zijn indrukwekkende bijdrage leverde in ‘The Fields Of Eden’. Jackson overleed in april 2021 op 72-jarige leeftijd.

Het optreden vindt plaats op een klein podium, waardoor de muzikanten heel dicht op elkaar zitten en staan, het ziet er wel een beetje rommelig uit, maar beeld en geluid zijn prima. Ondergetekende heeft de band in deze samenstelling nog nooit gezien maar de sound is vrijwel identiek aan die van de bezetting tijdens de laatste Nederlandse tournee in oktober, al was daar geen drummer en toetsenist en mondharmonicaspeler bij en bespeelde Doug Morter geen mandoline. De setlist is zeer gevarieerd en de zestien songs komen uit vrijwel het hele repertoire met een stuk of vijf van het laatste album. The Jazz Café is een door Andrew Jackson geschreven en voorgedragen gedicht. Het laatste concert in Chris Simpsons geboortestreek is gelukkig gefilmd en opgenomen en daarom kunnen de liefhebbers van deze muziek blijven genieten. OK, de Nederlandse fans hadden waarschijnlijk liever de muzikanten gezien die ze tijdens de afscheidstour in oktober hebben gezien, maar dat is dus niet gebeurd.

Conclusie: ‘When All Is Said And Done’ is een uitstekend afscheidsproduct van Magna Carta geworden. De eerste twee cd’s bevatten een mooie bloemlezing uit de ruim 30 albums uit de bandhistorie. O ja, ik mis wel een aantal songs, maar ik weet dat zo’n keuze maken erg lastig is. De hele set bewijst wat een uitstekende songwriter Chris Simpson is.

Disc One
01. Greenfields
02. World In The Palm of My Hand