Review: Lucero – Should’ve Learned By Now

Lucero - Should' ve Learned By Now

Lucero – Should’ve Learned By Now
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Mattan Records

Hoewel de band Lucero uit Memphis al aan hun twaalfde album toe is is het nog steeds nodig om deze band aan je voor te stellen.

Het gaat hier om een roots-rock band, die soms ook als een countrypunk band wordt aangeduid. Dat laatste gaat wellicht wat te ver maar in elk geval gaat het hier om een roots-rock band met een zeer  rauw geluid. En met name de grofkorrelige zang van Ben Nichols is daar verantwoordelijk voor. Samen met Roy Berry (drums), Rick Steff (piano, orgel, synthesizer), Brian Venable (gitaar) en John C. Stubblefield (bas) laat hij op hun nieuwe album ‘Should’ve Learned By Now’ wederom een zeer rauw en broeierig roots-rock geluid horen.

Het album wordt geopend met een stuwende koebel in One Last F.U.. Een gruizige bar rocker waarin de band met de middelvinger omhoog klinkt als the Drive-By Truckers in een nummer met raspende gitaarriffs, een snijdende gitaarsolo en de zeer doorleefde zang van Ben Nichols.

Macon If We Make It klinkt als een lome mix van Tom Petty en the Rolling Stones en dan voorzien van een rauw riffende laag. Vervolgens is She Leads Me een ingetogen warmn deinend nummer. In het broeierige en lui rockende At The Show duiken wat voorzichtige Bruce Springsteen invloeden op (die piano). Nothing’s Alright is wederom een loom rockend nummer met venijnige gitaarriffs.

In het grimmige Buy A Little Time leek ik wat Hurricane (Bob Dylan) trekjes terug te horen. Shoud’ve Learned By Now is een stevig pompend nummer met grauwende zang. Na al de alcohol die in de voorgaande nummers al regelmatig vloeide is Drunken Moon een zwalkend nummer waarin de alcohol wederom een grote rol speelt. Het sfeervol deinende Time To Go Home is het intieme afscheid van dit album.

Een album, dat door de liefhebbers van het betere rauwe roots-rock genre zeer zeker op prijs gesteld zal worden!

01. One Last F.U.
02. Macon If We Make It