Review: Lone – Isolated Heroes

Lone - Isolated Heroes

Lone – Isolated Heroes
Format: CD – Vinyl LP (10 september, Rietveldtheater, Delft) – Digital / Label: Walk in the Park Records

‘Isolated Heroes’ is het zesde album alweer van het Lone Project (kortweg: Lone) het duo zanger Michel van Dijk en gitarist Ferdinand Bakker, die samen jarenlang (sinds 1974) deel uitmaakten van de progressieve/symfonische rockband Alquin, vooral bekend van de hitsingle Wheelchair Groupie en prachtige albums als ‘Nobody Can Wait Forever’ en ‘Best Kept Secret’.

De band stopte in 1977, mede door de punkrage en begin deze eeuw kwam er een nieuwe versie met voornamelijk originele bandleden. Na twee albums en veel optredens werd in 2012 besloten om te stoppen met optreden. Helaas is het in De Boerderij in Zoetermeer gefilmde prachtige optreden uit 2011, waar ik bij was, nooit op dvd uitgebracht.

Michel van Dijk (73) zong o.a. in The Minds, Les Baroques, Ekseption (al ken ik eigenlijk alleen het instrumentale en klassieke repertoire van deze legendarische band), het duo (Rinus) Gerritsen & Van Dijk, Brainbox en dus Alquin.

Muzikale duizendpoot Ferdinand Bakker (73) speelde na Alquin in de new wave band Meteors, is eigenaar van de Park Studio in Amsterdam en is gitarist, violist, componist, songwriter en producer. Na het (tijdelijk?) stoppen van Alquin werkten beide vrienden eerst onder de naam Bakker/Van Dijk samen, later omgedoopt tot Lone Project. Onder deze naam zijn dus inmiddels zes albums uitgebracht met een geheel andere muziekstijl dan Alquin, namens een moderne vorm van pop, blues en rock, wat je ook hun vorm van Americana kunt noemen, die ze grotendeels als duo uitvoeren.

Ondergetekende heeft Lone in het afgelopen jaar twee keer live gezien, in een concertzaal en op een kleinschalig openluchtfestival. Het repertoire bevatte naast veel eigen werk uit de vorige vijf albums en enkele songs van het nieuwe ‘Isolated Heroes’, ook enkele covers en een aantal Alquin songs, die steeds voor veel applaus zorgden, ook al klonken die songs wel heel anders dan in de Alquin periodes, wat logisch is, want zo’n brede sound als die band (Hammondorgel, drums, percussie, blazers en basgitaar) is gewoonweg niet te maken als duo met slechts één instrument, de gitaar, hoewel Michel ook af en toe mondharmonica speelt.

Het nieuwe album bevat elf prachtige nieuwe songs, die samen een eerbetoon vormen aan alle kunstenaars die het leven van beide mannen en iedereen prettiger maken. De meeste teksten zijn door Ferdinand alleen geschreven, Michel schreef er eentje en samen schreven ze er drie. Michel heeft nog altijd een (daar komt ie) dijk van een stem en het gitaarspel van Ferdinand Bakker is nog steeds van hoge kwaliteit.

Ferdinand bespeelt overigens ALLE instrumenten op het album, behalve de saxofoon (die bespeelde Arend Bouwmeester) en enkele drumpartijen (de rest door Kim Haworth) én hij arrangeerde, mixte en produceerde het album. De mastering was in de vertrouwde handen van Darius van Helfteren van Amsterdam Mastering.

Straight From Heaven en Radio On zijn voor mij absolute hoogtepunten, naast de song Stop All The Clocks die is gebaseerd op het favoriete gedicht van Ferdinand, Funeral Blues van W.H. Auden (uit 1936).

01. Save Me
02. Straight From Heaven
03. Wait For Me