Review: Lightnin’ Hopkins – Mojo Hand – The Complete Fire Sessions

Lightnin’ Hopkins - Mojo Hand - The Complete Fire Sessions

Lightnin’ Hopkins – Mojo Hand – The Complete Fire Sessions
Format: CD / Label: Sunset Blvd Records

Cold ground was my bed last night,
Rocks was my pillow too

Midtown Manhattan, Beltone Studio’s, ergens in 1960. Lightnin’ Hopkins neemt in een lange sessie zijn ‘Mojo Hand’ album op voor het onafhankelijke Fire Label van Bobby Robinson. De uiteindelijke release zou tot 1962 op zich laten wachten en negen nummers tellen.

Daarmee bleven er nog eens negen nummers achter in de kluis van het label en duurde het tot aan deze hernieuwde uitgave voordat alle achttien gezamenlijk te horen zijn. Vanzelfsprekend zijn de opnames onder handen genomen om de geluidskwaliteit naar de maatstaf van vandaag de dag te brengen. En evenals op de eerder besproken ‘Fire Sessions’ van Arthur “Big Boy” Crudup is dat ook hier weer uitstekend gelukt.

Hoewel Lightnin’ zeer goed op de elektrische gitaar uit de voeten kon, is het op ‘Mojo Hand’ nog de akoestische variant die de klok slaat, de kenmerkende Texas stijl en tempowisselingen blijven een fascinerende combinatie vormen. Delmar Donell had goed begrepen, toen hij op de drumkruk plaats nam, dat zijn rol een dienende was en er vooral geen malle fratsen van hem werden verwacht. Lightnin’ ondersteunen en meer niet. Er moet ook een bassist van dienst geweest zijn maar het nodige speurwerk leidt steevast tot dezelfde informatie; onbekend en onopvallend.

‘Mojo Hand’ is een prachtig blues album dat nog steeds geen seconde verveelt en continu je aandacht vraagt door het intrigerende spel van Lightnin’ Hopkins. Iemand die al zo vroeg in de blues zat dat er over zijn geboortedatum onduidelijkheid bestaat. Bijna traditiegetrouw een sterke voorliefde voor de fles bezat en zijn eerste stappen in de muziek al voor de tweede wereldoorlog zette.

Bij zijn overlijden in 1982 werd hij door de New York Times omschreven als een van de grootste vertolkers van de country blues en waarschijnlijk de grootste invloed op de rock gitaristen die hem volgden.

I woke up this morning,
I’m wondering,
What in the world am i gonna do?