Review: Lee Gallagher & The Hallelujah – The Falcon Ate The Flower

Lee Gallagher & The Hallelujah - The Falcon Ate The Flower

Lee Gallagher & The Hallelujah – The Falcon Ate The Flower
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Independent

‘The Falcon Ate The Flower’ is het derde album van singer-songwriter Lee Gallagher, uit Ohio, met zijn band the Hallelujah. Lee werkte in het verleden samen met de psych-folk vedette Victoria Williams en het geluid van zijn band zit vol met invloeden vanuit de psychedelische jaren ‘60 en ‘70. Met de nadruk op bedwelmende intieme folkrock gecombineerd met psychedelische invloeden als the Grateful Dead en Love.

The Hallelujah bestaat uit Steve Mertens (keyboards), Jason Soda (sologitaar), Johnny Nieman (bas) en Will Scott (drums).

Op een tweetal nummers is de voormalige Bob Dylan violiste Scarlet Rivera te gast. Zo is zij met haar hemelse spel te horen in Peregrine Fly. Een itniem deinend nummer met folky invloeden a la Al Stewart. Ook is zij te horen in het weemoedige Can Anyone See Me?.

Het stemgeluid van Lee Gallagher heeft een rauw randje waardoor hij af en toe als Rod Stewart maar ook als Gary Wright klinkt. De Rod Stewart invloeden zijn te horen in het intiem galmende Planes. Een bedwelmend nummer met een hoog fuzzgitaar gehalte. Something Better klinkt een stuk rauwer door de harde Neil Young-achtige gitaarriffs en de felle zang van Lee.

Ook Something Better klinkt rauw met gruizig fuzzgitaarspel en de huilende harmonica van Lee. Na het warm deinende Haymaker, met intiem vibrerende zang, volgt het sprankelende folky The Mission. De Gary Wright invloeden in de zang van Lee zijn bij vlagen te horen in het zacht deinende Every Little Sound. Baby I’m There trekt door het hoge fuzzgehalte weer iets meer richting Neil Young.

De breekbare pianoballad Remember When, met hemels galmend gitaarwerk, sluit het album af.

Een zeer aangenaam album vol met bedwelmende psychedelische retro rock!

01. Planes