Review: Ledfoot – Coffin Nails

Ledfoot – Coffin Nails

Ledfoot – Coffin Nails
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: PIAS

‘Coffin Nails’ is de titel die het zesde album van Ledfoot heeft meegekregen, volledig opgenomen op de ouderwetse manier. Analoog , geen opsmuk en direct op tape , geen editing of andere rare fratsen uithalen. Het is wat het is en dat mag voor zichzelf spreken.

Dat spreekt het zeker, de Gothic style van the blues die Ledfoot hanteert op zijn twelf-string gecombineerd met een brass-slide klinkt zwaar, intens en volstrekt eigen. De opnames voor het album vonden plaats in Studio Nyhagen, een studio in Noorwegen die zich heeft toegelegd op de analoge opnametechniek vanuit de geweldige akoestiek die er in de speciaal gebouwde studio heerst. In slechts twee dagen zijn de tien nummers die het album telt opgenomen en gemixt,” No Bullshit… just me spitting it out “ aldus Tim Scott McConnell. Het masteren  van ‘Coffin Nails’ gebeurde ook in Noorwegen en was in handen van de meervoudig onderscheidde producer Winter Lazerus.

De Amerikaanse muzikant woont inmiddels al meer dan twintig jaar in Noorwegen en was in het verleden onder andere lid van The Rockats en The Havelina’s. Ook het nummer High Hopes dat Bruce Springsteen coverde en als albumtitel gebruikte is van de hand van Ledfoot.

Dat de beste man een verhalen verteller is wordt ook op ‘Coffin Nails’ weer goed duidelijk. De aanpak die voor zijn muziek werkt gaat ook op voor wat betreft zijn teksten, recht voor zijn raap en oprecht. Dat Ledfoot uit een ander soort hout gesneden is, is misschien wel een understatement van dezelfde grootte als die waarmee hij zijn minimalistische aanpak meeslepend  en hypnotiserend laat klinken.

01. Perdition
02. Coffin Nails
03. I´ve Never Been