Review: Layla Zoe – Back To The Spirit Of 66

Layla Zoe - Back to the Spirit of 66

Layla Zoe – Back To The Spirit Of 66
Format: 2CD – Digital / Label: Cable Car Records

Layla Zoe is een Canadese blues- en bluesrock-zangeres/songwriter. Sinds 2006 heeft ze een aantal albums uitgebracht, zowel studio- als live-opnames, en heeft ze opgetreden in Noord-Amerika en het grootste deel van West-Europa. Zoe is beïnvloed door Frank Zappa, Tom Waits, Neil Young, Muddy Waters en Janis Joplin. Haar vocale stijl wordt door verschillende journalisten en commentatoren vergeleken met Joplin. Hoewel ze afkomstig is uit British Columbia, Canada, heeft ze de afgelopen jaren in verschillende delen van Europa gewoond.

Uit haar biografie: Geef Layla Zoe een podium en zij zal je magie laten zien. In een wereld van choreografie en autotune is dit een artiest die het op de ouderwetse manier doet, diep graaft, een rook-en-whisky-stem oproept, alles op het podium achterlaat en ademloze fans de nacht in stuurt om de muziek te verspreiden. “Voor mij”, zegt Layla, “is er niets zo bevredigend als op het podium staan ​​met mijn band en mijn hart aan de fans geven, door middel van muziek. Ik schrijf graag liedjes en ben graag in de studio, maar de liveshows zijn de reden dat ik zo van mijn werk houd.”

Haar nieuwe live dubbelalbum ‘Back To The Spirit Of 66’ werd eerder dit jaar opgenomen tijdens ‘The World Could Change Tour’ in de befaamde concertzaal Spirit Of 66 in het Belgische (Waalse) Verviers. Layla zegt hierover “Dit is een van mijn beste live-albums tot nu toe en ik ben zo trots op de muziek die mijn bandleden Krissy Matthews (gitaar), Paul Jobson (bas en toetsen), Felix Dehmel (drums) en ik samen op het podium hebben gemaakt. 30 concerten in twee maanden in zes landen eindigend op een van mijn favoriete locaties in Europa, zorgden voor de perfecte sfeer, dynamiek en geluidskwaliteit op het podium voor dit dubbelalbum. Opgenomen, gemixt en gemasterd door de ongelooflijke Martin Meinschaefer en met prachtige live versies van songs van enkele van mijn beste albums ‘Gemini’, ‘Breaking Free’ en ‘The World Could Change’, is dit album iets waar ik enorm trots op ben en ik kan niet wachten om het met jullie allemaal te delen!” Het was inmiddels de zeventiende keer dat Krissy in deze zaal optrad en ze liet regelmatig horen dat ze ervan genoot om daar te spelen. In 2014 nam ze in dezelfde locatie ook al een live-album op, ‘Live At Spirit 66’ getiteld.

Om eerlijk te zijn hoor ik niet veel van Janis Joplin terug in haar manier van zingen, maar ze heeft absoluut een prima zangstem en beheerst verschillende stijlen. Het optreden opent met een a capella versie van de Beatles klassieker Golden Slumbers en verder is het toch vooral blues en bluesrock wat ze laat horen met haar geweldige begeleiders. Met dan weer een mooi en soms spetterende gitaarsolo, dan een orgelsolo of mooi pianowerk. Allemaal ondersteund door een uitstekende drummer, die dat met name laat horen in Ghost Train, de afsluiter van disc 1.

De tweede disc bevat vooral lange nummers en opent met een heerlijk lange versie van Roses & Lavender, ruim negen minuten lang genieten met een geweldige gitaarsolo op een bedje van heerlijke Hammondsounds! Ruim dertien minuten duurt het met mooie orgelbegeleiding lied Brother. Kippenvel!

Als je van lekker stevige bluesrock én fijne slowblues houdt dan is dit live-album een aanrader!

CD1
01. Golden Slumbers