Review: Laurence Jones – Bad Luck & The Blues

Laurence Jones - Bad Luck & The Blues

Laurence Jones – Bad Luck & The Blues
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Marshall Records

De steeds populairder wordende 31-jarige Engelse bluesrock-zanger en -gitarist Laurence Jones (13 februari 1992 geboren in Liverpool) heeft zijn inmiddels tiende album uit, ‘Bad Luck & The Blues’ getiteld. Volgens de bio is dit album ’een terugkeer naar een vorm met een samenspel van diepgewortelde blues en klassieke rock ’n roll. Het nieuwste album van Jones is een snuivend, hardrock-bluesalbum met één oog op de klassieke hardrock uit de jaren zeventig, en ook zeer gericht op het hier en nu. ‘Bad Luck & The Blues’ is een liefdesbrief aan keiharde bluesrock, met een beknopt, eigentijds randje.

De opnamen werden gemaakt in The Marshall Studio (van het bekende versterkermerk) en werden gemixt door Chris Sheldon (Jeff Beck, Foo Fighters, King King) en gemasterd door Christian Wright (Jack Bruce, Robin Trower, Ten Years After) in de legendarische Abbey Road Studios. Alle songs werden door Laurence Jones geschreven en hij produceerde het album ook.

De nieuwe plaat verfijnt zijn geluid en Laurence keert terug als een powertrio met oude bassist Jack Alexander Timmis (Virgil & The Accelerators) en nieuwe drummer Ash Sheehan (Glenn Hughes, Tony Iommi, The Twang), zijn virtuoze gitaartalent en hij blijft trouw aan zijn bluesroots. Ondergetekende heeft de afgelopen jaren verschillende optredens van Laurence Jones bijgewoond, waarbij opviel dat hij vaak met verschillende muzikanten op het podium stond, maar desondanks iedere keer zijn eigen sound behield.

Laurence Jones

Volgens Laurence is hij weer teruggegaan naar het begin: “Ik begon mijn carrière in een powertrio en stapte daar geleidelijk van af. Teruggaan naar die wortels was een kriebel waar ik al tijden aan wilde krabben.” Jones legt uit. “Twee van mijn grootste helden waren Gary Moore en Jimi Hendrix, en dat is de richting die ik in wilde gaan, samen met wat meer hedendaagse invloeden zoals Queens of The Stone Age, Jack White en Royal Blood. Mijn belangrijkste referentiepunt op dit album was Robin Trower. Ik was al jaren fan, maar ik gebruikte de lockdown om me te verdiepen in zijn speelstijl en de toon die hij gebruikte”.

Het keerpunt bij de beslissing om alles uit de kast te halen voor zijn droom, noemt Jones oudejaarsavond van 2022. “Ik heb er een voornemen van mij van gemaakt; daarom veranderde de line-up zo snel vóór de volgende tour”, herinnert hij zich.

Ziekte van Crohn
Laurence Jones lijdt aan de ziekte van Crohn, waardoor hij vaak optredens heeft moeten afzeggen, soms zelfs op het laatste moment en hij moet regelmatig voor onderzoek en behandeling naar het ziekenhuis.
(De ziekte van Crohn is een chronische ontstekingsziekte van de darm. De ziekte van Crohn noemt men ook wel een inflammatory bowel disease (IBD). Bij de meeste patiënten met de ziekte van Crohn zijn de dunne darm, de dikke darm, en/of de endeldarm ontstoken, maar er kan ook sprake zijn van ontstekingen in de rest van het spijsverteringskanaal. De ziekte kan voorkomen vanaf de mond tot aan de anus. De Nederlandse Maag Lever Darm Stichting financiert verschillende onderzoeken naar de oorzaken, het verloop en het verbeteren van behandelingen van de ziekte van Crohn)

Laurence: “Je leeft maar een keer. Ik heb de ziekte van Crohn, dus ik beschouw nooit iets als vanzelfsprekend. Je moet elke dag leven alsof het je laatste is. Jarenlang heb ik met de ziekte van Crohn gevochten en vaak heb ik mijn eigen persoonlijke eenzame weg bewandeld. De ervaringen van iedereen in het leven zijn anders, en we hebben allemaal onze eigen individuele problemen. Lonely Road, dit lied vertelt ons dat we door moeten gaan en op het goede pad moeten blijven.”

Ook bijzonder is zijn video van Lonely Road, waarin hij zijn persoonlijke worstelingen en dagelijkse beproevingen erkent, terwijl hij twee handen aan het stuur houdt, en zijn blik gericht op de horizon die voor ons ligt.

“We hebben allemaal onze ups en downs, wendingen en bochten, en in veel opzichten komen we op veel kruispunten, maar aan het einde van de reis bereiken we allemaal dezelfde plek… Geniet van de rit zolang je kunt. We reizen allemaal samen door dit leven, maar als we op de rand staan, lopen we allemaal alleen. Lonely Road is live opgenomen in de studio, dus wat je op de plaat hoort, is wat je live krijgt. Echte eerlijke bluesrock gespeeld door drie muzikanten in één ruimte, spelend vanuit het hart”.

Nederland is Laurence’s favoriete land om op te treden “De steun die ik de afgelopen zes jaar heb gehad van de fans in Nederland is enorm. Ik ben enorm blij om in  terug te komen naar mijn tweede thuis Nederland (& België) om te spelen op een aantal geweldige locaties, met mijn nieuwe album en fan favorieten. Ik kan niet wachten om jullie allemaal snel weer te zien”.

Het album begint al meteen stevig met de titelsong en bevat, net als alle tien songs een spetterende gitaarsolo, zowel in de stevige als de wat rustiger songs. Bij zijn concerten gebeurt hetzelfde, waar het publiek steeds geweldige solo’s krijgt voorgeschoteld. Laurence Jones’ sound is, net als collega Eric Steckel, steeds heavier geworden. Steckel noemt zijn sound overigens bluesmetal. Beide zijn sterk in het schrijven, spelen en opnemen van zeer herkenbaar klinkende songs.

De songs op dit album zullen het ongetwijfeld ook live goed doen, wat tijdens de komende zes concerten tijdens de Nederlandse tournee, eind oktober, te merken zal zijn.

Tourdata:

16 november: P60, AMSTELVEEN