Review: Laura Cox – Head Above Water

Laura Cox - Head Above Water

Laura Cox – Head Above Water
Format: CD – Vinyl LP  – Digital / Label: earMUSIC – V2 Records

Laura Cox is een Franse rockzangeres-gitariste, die in Frankrijk naam maakte met covers van classicrock songs, die ze op YouTube vertoonde. Sinds 2008 verzamelde ze met die covers ruim 100 miljoen klicks. Eén van de grootste successen boekte ze op YouTube met de Lynyrd Skynyrd-klassieker Sweet Home Alabama.

En het is niet toevallig dat Laura Cox zich voelt aangesproken door de bad ass (southern rock) aanpak van die band. Al op haar eerste twee albums (‘Hard Blues Shot’ uit 2017 en ‘Burning Bright’ uit 2019) was de invloed van de southern rockers te horen in de straight ahead classic rock songs.

Nu ligt er ‘Head Above Water’, een album waar we een zichzelf doorontwikkelende muzikante horen. Al in het eerste nummer, de titelsong Head Above Water, zit midden in het rockgeweld een mooi melodisch gitaar intermezzo. Vervolgens draait bad ass rock lady Cox weer op volle toeren naar de straight ahead classic rock in So Long en One Big Mess. In Set Me Free komt een melodisch gitaarintro om de hoek kijken.

De rust keert enigszins weer in het mid-tempo nummer Old Soul, waarin Cox zowel vocaal als op de gitaar excelleert. Vanaf dat moment worden ook de bluegrass elementen in de muziek van Cox (zoals ook bij Lynyrd Skynyrd) merkbaar. Wiser is een prima bluegrass/southern rock song. In het semi-akoestische Before We Get Burned speelt zelfs de banjo een belangrijke rol. Dat gaat nog even door in het melodische up-tempo nummer Seaside, waar Cox laat horen goed overweg te kunnen met de dobro en de slide gitaar.

Met Fever en Swing It Out keren we weer terug naar de classic rock, waarbij de Joan Jett-achtige aanpak van Swing It Out dat nummer tot het minste nummer van het album maakt. Laura Cox eindigt het album echter ijzersterk met het semi-akoestische Glassy Day met een fraaie combinatie van bad ass vocalen, banjo en slide gitaar.

Op ‘Head Above Water’ toont Laura Cox aan welke enorme potentie er in haar zit. Ze is nu al een geweldige rockzangeres en een uitmuntende ritmegitariste. Als sologitariste is ze nog volop in ontwikkeling. Maar dit album is al met al een ontzettend lekker classic (southern rock) album. En hoewel de leden van Lynyrd Skynyrd niet per sé bekend stonden als vrouwvriendelijke types, denk ik dat Ronnie van Zant (en zijn maatjes, die bijna allemaal reeds het aardse leven hebben ingeruild voor de rockhemel) van boven tevreden op Laura Cox neerkijkt.

01. Head Above Water
02. So Long
03. One Big Mess