Review: Larkin Poe – Blood Harmony

Larkin Poe - Blood Harmony

Larkin Poe – Blood Harmony
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Tricki Woo

Dacht ik toch twee maanden geleden dat Laurence Jones met ‘Destination Unknown’ het bluesrockalbum van het jaar had gemaakt, wordt de Engelse bluesrocker op de meet verslagen door de gebalde power van twee Amerikaanse heavy ladies. Rebecca en Megan Lovell (Larkin Poe) hebben met ‘Blood Harmony’ een geweldig, snoeiruig, heavy rootsrock album gemaakt, dat zijn weerga dit jaar niet kent.

De twee dames, ook wel the little sisters of the Allman Brothers genoemd, hebben in hun eigen homestudio onder leiding van producer Tyler Bryant elf door geweldig slide gitaarwerk en dito vocals gedomineerde bluesrock-met-country-invloeden nummers opgenomen.

‘Blood Harmony’ opent aanvankelijk nog enigszins terughoudend met een mooi slide gitaar en drums intro van Deep Stays Down, dat halverwege overgaat in snoeiruige bluesrock. En daarmee is de toon gezet. Bad Spell is bluesrock in optima forma: geweldige zang en heavy gitaarwerk. In Georgia Off My Mind klinken de countryinvloeden door, terwijl in Strike Gold het unisono gitaargeluid het nummer meteen tot een klassieker maken.

Southern Comfort is geweldig gezongen rootsrock, terwijl het door een Bo Diddley-riff gestuurde Bolt Cutters & The Family Name, met de dobro in de hoofdrol, dat nog eens dunnetjes over doet. In de titelsong Blood Harmony klinkt de invloed van Southern rock (Allman Brothers) het meest door. De jumpblues Kick The Blues is een vermakelijk tussendoortje.

Daarna wordt het weer gruwelijk mooi met de countryballad Might As Well Be Me, de snoieruige bluesrock van Summertime Sunset en het dobro en vocals duet van Lips As Cold As Diamond.

Met hun zesde album ‘Blood Harmony’ heeft Larkin Poe een diep in blues en country gedrenkt album gemaakt dat de luisteraar van begin tot eind bij zijn lurven grijpt. Absolute klasse!

01. Deep Stays Down