Review: Lachy Doley – A World Worth Fighting For

Lachy Doley - A World Worth Fighting For

Lachy Doley – A World Worth Fighting For
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: All The Stops

Hij is wijd en zijd bekend als de Jimi Hendrix van de clavinet en het Hammondorgel, de Australische zanger/organist Lachy Doley (geboren als Lachlan Doley op 21 april 1978), afkomstig uit Adelaide, waar hij op zesjarige leeftijd piano ging spelen. Tijdens zijn eerste optredens speelde hij in de band van de toenmalige vriend van zijn moeder.

Na een korte periode in een acid-rockband gespeeld te hebben, verving Doley zijn broer Clayton in The Mighty Reapers. Clayton verliet de band om met Deborah Conway te toeren. Clayton trok in 1999 naar New York terwijl Lachy achterbleef in Sydney. Na een paar jaar keerde hij terug naar Sydney waar de broers vervolgens de band The Hands oprichtten. Ze brachten twee albums uit. Hoewel in eerste instantie diverse gastzangers bijdragen leverden aan de albums en tijdens live uitvoeringen, besloten de broers om zelf te gaan zingen en zich muzikaal te laten ondersteunen door een drummer en een bassist. Dit besluit werd ingegeven door het feit dat ze zich de gastzangers niet konden veroorloven. Lachy was daarnaast al actief als sessiemuzikant.

In 2011 bracht Lachy Doley zijn solodebuutalbum ‘Typically Individual Conforming Anti-Social’ uit. Sinds 2013 is hij frontman van The Lachy Doley Group. De band heeft vier albums uitgebracht, alle op het label All The Stops. Het album ‘Make Or Break’ (2019) kwam binnen op nummer 1 in de ARIA Jazz and Blues Albums Chart.

Het nieuwe, inmiddels negende, album is opnieuw een verzameling nieuwe en zelfgeschreven songs, in genres als blues, R&B, soul en rock & roll met uiteraard een hoofdrol voor zijn Hammondorgel en de clavinet is ook regelmatig te horen. Lachy zingt uiteraard ook en doet dat zeker niet onverdienstelijk. Het is een behoorlijk gevarieerd album geworden, al vind ik eerlijk gezegd acht songs wel een beetje weinig.

01. A World Worth Fighting For
02. These Words
03. Get Out Your Ear’s Way (met Bootsy Collins)