Review: Kruidkoek – Kruidkoek III

Kruidkoek – Kruidkoek III

Kruidkoek – Kruidkoek III
Format: CD – Vinyl LP – Cassette – Digital / Label: Spicecake Records

Kruidkoek = Garagejazz
Kruidkoek is een van interessantste Nederlandse bands. Jazzbands, om preciezer te zijn. Om exact te zijn: niet de enige, maar wel de allerbeste GarageJazzband. Ze spelen, zeggen ze zelf, ‘Garagejazz, een eigen obscure mix van jazz, rock, een zelf geknutselde lichtshow en een flinke dosis improvisatie. Bij ieder optreden is humor weer een verrassing, niet in de laatste plaats voor de band zelf.’

Kruidkoek =
Het ensemble bestaat uit gitarist Tijmen Kooker, Nick Feenstra: saxen, basgitarist Reindert Kragt en drummer Bram Knol. Het bijzondere, zeker voor een jazz-ensemble, is het feit dat Kruidkoek een écht groepsgeluid heeft. Meestal spelen solisten (sax, gitaar) de muzikale hoofdrol, daarbij gefaciliteerd door de ritmesectie. Kruidkoek klinkt anders… Zoals Bart Wirtz, vermaard Nederlands saxofonist, opmerkte: ‘Ze hebben echt een groepsgeluid.’ Het is dus ook niet verwonderlijk dat alle composities op Kruidkoek III’ op naam van Kruidkoek staan en niet op naam van een of meerdere groepsleden.

Dat groepsgeluid waar Wirtz het over heeft dendert de luisteraar op openingsnummer Zuurkool Of Life meteen tegemoet. Het nummer klinkt als een ware intocht van gladiatoren in een ouderwetse spektakelfilm met Romeinse slaven en gladiatoren. Met overigens meteen ruimte voor goed elektronische gekte. Daarover later meer.

Op Sokpop komt een van de meest kenmerkende eigenschappen van het bandgeluid van Kruidkoek tevoorschijn: de unisono gespeelde gitaar- en saxofoonrifs. Met ruimte voor korte solo’s van zowel Kooker als Feenstra.

Vuist begint freaky, een tikje quasi ongericht, maar vervolgt dan lekker luid stampend zijn weg, met dik aangezet gitaargeluid en een lekker loosgaande sax. Alles blijft prima binnen de perken en gedoseerd; en dus goed beluisterbaar. Prima nummer van 4’01”.

Amerika Terpstra, de titel van track 4, laat de voorkeur van Kruidkoek voor studentikoze titels zien. Op het eerste album stond bijv. Pardon Mevrouw Uw Snor Staat In Brand en op ‘Kruidkoek III’ worden we -naast Amerika Terpstra– getrakteerd op Ponypark Slagader en Kruidkroepoek… Druk nummer, met rare geluidjes er doorheen en toch weer echt Kruidkoek. Dat betekent dat de muziek soms lijkt te ontsporen, maar door de band altijd in de klauwen gehouden wordt. Heftige erupties worden altijd ingepast in een strak ritmisch patroon. Luister maar naar het einde

‘Theatrale hotsebots-struikel-jazzrockpop’
Een andere omschrijving van Kruidkoek’s jazz zou kunnen zijn: Theatrale hotsebots-struikel-jazzrockpop. Want dat zit er allemaal in: theatrale/filmische effecten, voortdurende tempowisselingen en breaks. En Zappa staat altijd tevreden glimlachend o de hoek te luistere… Hoe dan ook: sleutelwoorden zijn creativiteit, energie, tongue-in-cheek en een prettige dosis gekte. Alles bij elkaar gehouden door een rotsvaste bassist en een heerlijk druk en strak drummende drummer.

Het nieuwe album heet ‘gewoon’ ‘Kruidkoek III’; en dat is het ook. De energie knalt uit de boxen en er is welgeteld 1 (één) nummer dat je een ballad kunt noemen. Kruidkoek: voor al uw heerlijke ontregelende en tegelijkertijd goed beluisterbare garagejazz. Ga ze vooral ook live beleven, zeker bij de concerten van de releaseshows van het album.

16 september (Bimhuis Amsterdam)
22 september (Hedon Zwolle
29 september (Lantarenvenster Rotterdam)

Kruidkoek wordt op de drie releaseshows uitgebreid met Jesse Schilderink, Jessie Brevé (sax), Isaac McCluskey, Oliver Emmitt (trombone), Lauran Neerincx, Lourens van der Zwaag (trompet), Luuk Janssen (gitaar) en Mats Voshol (drums). In Kruidkoek-idioom heet zo’n twaalfkoppig orkest Spicecake Chunky. Waarvan akte.

Ga vooral luisteren!