Review: King Tree And The Earthmothers – Modern Tense

King Tree & The Earthmothers - Modern Tense

King Tree And The Earthmothers – Modern Tense
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Continental Song City Records – Continental Record Services

King Tree And The Earthmothers is een power trio uit Costa Mesa, Californië, dat zich bezig houdt met zeer psychedelische rock. Het trio Henry James (zang, gitaar, Robert Jon & The Wreck), Adam Ditt (bas, Balto, Gethen Jenkins) en Derek Eglit (drums, Painted Wives, Pinkly Smooth) onstond na vele jamsessies en komt nu met haar debuutalbum op de proppen.

Zoals gezegd speelt de psychedelica een grote rol bij deze band. Denk daarbij aan Spacerock, het geluid van de Desert Sessions vermengd met invloeden als Todd Rundgren en zelfs Cheap Trick.

Langzaam zwelt het openingsnummer Be Free aan tot een psychedelisch groovend nummer met Oosterse invloeden. Een bedwelmend stevig nummer waarin ook ruimte is voor powerpop a la Cheap Trick. Psychedelische powerpop dus? Great Beyond opent met Spirit In The Sky achtige gruizige gitaarriffs die overgaan in een donker fuzznummer met bijtend gitaarwerk.

All You Are bewijst dat psychedelische rock wel degelijk funky kan klinken. Fuzzende grooves dus met een dromerig stuwend geluid. De felle hoekige psycherocker Modern Tense vertoont wat XTC invloeden terwijl het spacerock geluid van Steve Hillage te vinden is in het broeierig zoemende Light Keeper. Chasing Clouds is een vlammende rocker met een spacerock geluid gevolgd door de broeierig deinende psychedelica van Dark Ideals.

De intieme kant van het trio komt aan bod in het zeer intieme, Todd Rundgren-achtige, Falling Apart.

Het album wordt stevig afgesloten met het venijnig snijdende What You Feel.

‘Modern Tense’ van King Tree And The Earthmothers is een absolute aanrader voor de fans van stevige psychedelische rock!