Review: Keb’ Mo’- Good To Be…

Keb’ Mo’- Good To Be

Keb’ Mo’- Good To Be…
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Rounder Records

‘Good to be you, good to be me, good to be home again’. Met deze niet erg geïnspireerde woorden opent Keb’ Mo’ zijn album ‘Good To Be..’. , Bij beluistering van de rest van het album blijkt dat Keb’ Mo’ een goed geolied, licht te verteren album heeft gemaakt, dat ver af staat van de fijnzinnige en licht melancholieke blues die hij ons aan het begin van zijn carrière voorschotelde.

‘Just Like You’ (1996) is daar nog steeds een mooi voorbeeld van. In de loop van zijn carrière heeft Keb’ Mo’ al eerder het pad met tamelijke gladde, mooi en knap gemaakte muziek ingeslagen. ‘The Reflection’ (2011) is daar een voorbeeld van. Soms Steely Dan-achtig, knap gemaakt maar tamelijk ver van de blues uit zijn beginjaren.

De muziek op Good To Be..’ zit gelikt, ‘slick’, in elkaar, maar dat is geen garantie voor emotie en doorleefdheid. Het ‘oude’ geluid van Keb’ Mo’ komt een beetje terug bij The Medicine Man, maar meteen daarna vliegen de strijkers je weer om de oren in een -ik zeg het nog maar eens- knap geschreven en gearrangeerde ballad. Maar ook in dit nummer is dat wederom geen garantie voor geloofwaardige blues.

Wel voor easy listening ballad waarbij het glazuur zich goed aan je tanden moet vasthouden. Dat het album niet erg geïnspireerd is blijkt ook uit de overmaat aan fade-outs. Geen zin -of geen inspiratie- om een passend einde te bedenken. De cover die Keb’ Mo’ voor het album gemaakt heeft van Lean On Me (Bill Withers) illustreert wat mij betreft duidelijk wat het album biedt. En vooral ook wat het niet biedt.

In het geval van Good To Be…’ is dat roomzachte, zoetige muziek, zonder echte ziel. Zonder urgentie, zo u wilt. Natuurlijk, Keb’ Mo’ maakt nog steeds deel uit van de van league van de drie Amerikaanse bluesmannen met de mooiste, donkerbruine stemmen: Eric Bib, Taj Mahal en Keb’ Mo’. Zijn fraaie bluesstem verdient een meer doorleefd en minder glad album. Volgende keer beter…

01. Good To Be (Home Again)
02. So Easy
03. Sunny and Warm