Review: Kaiser Chiefs – Easy Eighth Album

Kaiser Chiefs - Easy Eighth Album

Kaiser Chiefs – Easy Eighth Album
Format: CD – Vinyl LP – Digital – Cassette / Label: V2 Records

Ken je de Engelse band The Kaiser Chiefs nog? Je weet wel, die van de monsterhits Oh My God, I Predict A Riot, Everyday I Love You Less And Less en Ruby. Ik hoor je nu denken, “Oh ja, die! God, hoe zou het met die band zijn?! Nooit meer iets van gehoord”. Dat klopt. Na de eerste twee succesvolle albums (‘Employment’ uit 2005 en ‘Yours Truly, Angry Mob’ uit 2007) is het al gauw bergafwaarts gegaan met zanger Ricky Wilson en kornuiten. In Engeland deed hun derde album ‘Off With Their Heads’ (2008), het ook nog wel aardig. Maar daarna kelderde ook daar hun populariteit aanzienlijk. Bijna drie jaar van stilte volgde, waarna de groep in 2011 het vierde studioalbum ‘The Future Is Medieval’ uitbracht.

Daarop merkte je al een lichte verschuiving in stijl en geluid; van postpunk, indie-rock en jaren tachtig invloeden, naar een mix met meer pop en elektropop. Op ‘Education, Education, Education & War’ uit 2014 klinkt Wilson niet meer als zichzelf; zijn rauwe keelgeluid heeft plaatsgemaakt voor degelijke, cleane zang. Wellicht dat zijn juryschap voor The Voice UK daar iets mee te maken heeft. Hoewel het algehele geluid op dit vijfde album nog tamelijk ruig klinkt, is het wel gestroomlijnd. Met meer pop en poprock invloeden is het tevens toegankelijker gemaakt voor een groter publiek. Met de release van ‘Stay Together’ (2016) heeft de band zichzelf echt volledig uit het oog verloren.

Sonische/elektronische soundscapes, lounge, pop-beats en cleane vocalen hebben de overhand. Het is een dertien in dozijn album geworden, een nietszeggende plaat die puur geschreven is om jong grut aan te trekken en zo weer aan populariteit te winnen. Of je zou kunnen zeggen dat The Kaiser Chiefs zichzelf opnieuw heeft uitgevonden, maar het heeft dan wel een averechts effect gehad.

‘Duck’ uit 2019 daarentegen is stiekem een heel goed album. Je hoort weer een beetje de oude Kaiser Chiefs, maar dan wel in een modern(er) jasje. Bovendien bevat het album de ene oorwurm naar de andere. Dat deze plaat het niet beter heeft gedaan in de charts en niet is opgepikt door de massa, is ergens onbegrijpelijk. Maar als je kijkt naar de roots van de groep en dit album ernaast houdt, dan is het wel logisch. Blijkbaar wil toch iedereen liever de oude vertrouwde sound in plaats van dit nieuwe geluid. Die eerste sound was rauw, puur, oprecht en expressief en had echt zo’n rebels punk en rock ’n roll karakter. (Net als bij tijdsgenoten Franz Ferdinand, The Killers en Bloc Party overigens. Ook daar hoor je weinig tot niets meer van, maar dit terzijde).

Ook met de nieuwste release ‘Easy Eighth Album’ hoeven we niet te verwachten dat de Engelsmannen terug gaan naar het oorspronkelijke Kaiser Chiefs geluid. Ze borduren juist voort op de popsound van de vorige paar platen. Wel zijn ze zo slim om hiervoor producer Amir Amor (Rudimental) in de arm te nemen. Hij werkte eerder al met artiesten als Sam Smith en Ed Sheeran.

Nile Rodgers liet zijn licht schijnen over Feeling Alright. Een goede track om mee te openen en zieltjes te winnen, want aan de aanstekelijke groove zal het niet liggen. Toch komt Beautiful Girl, het tweede nummer, veel beter binnen, maar dat heeft misschien te maken met de lichte postpunk sound en het jaren tachtig tintje. Iets wat Kaiser Chiefs altijd wel in haar muziek heeft laten bestaan. Bovendien zorgt het aanstekelijk refrein, met dito bassdrum, ervoor dat het een echte oorwurm is.

Hoewel How 2 Dance niet mede is geschreven door Nile Rodgers, had dat wel gekund. Er zit een lekkere disco groove in die een beetje doet denken aan het werk van Daft Punk toen Rodgers zich ermee bemoeide. The Job Centre Shuffle krijg je als je het werk van Nile mengt met dat van de Britse band The Gorillaz en de rockkant van de Kaiser Chiefs zelf. Burning In Flames is weer een fijne oorwurm waarin synths en wijdse gitaargeluiden mooi gemixt worden met strijkers.

Reasons To Stay Alive is echt een festival-hit waarop je lekker kunt hossen en uit je dak kunt gaan. Dit komt voornamelijk door de bassdrum die een behoorlijke four on the floor feel creëert. Gecombineerd met een overstuurde gitaar, blikkerige synths en een sterke zanglijn, gaat dit wel een succesje opleveren. Met Sentimental Love Songs en Jealousy doen we het even iets rustiger aan, maar ook dit zijn weer goede meezingers. Noel Groove is een dikke vette knipoog naar Oasis en is daarmee ook één van de betere liedjes. Afsluiter The Lads heeft een flinke punk-invloed. Het poppy refrein maakt, net als bij Feeling Alright overigens, dat dit best een goed commercieel liedje is voor onder bijvoorbeeld een Coca-Cola reclame.

Hoewel The Kaiser Chiefs als rebelse band vergane glorie is, moet gezegd worden dat de ‘nieuwe’ Kaiser Chiefs zichzelf wel steeds opnieuw uitvindt, uitdaagt en zich steeds verder ontwikkeld. Het ‘Easy Eighth Album’ zal oude fans niet bekoren, maar het kan de groep wel een nieuwe schare fans opleveren.

De productie is klinisch en gelikt. Er gebeuren geen spannende dingen, het is recht toe recht aan, maar alles klopt wel als een bus. Voor de generatie van nu is het dansbare muziek waarbij je niet hoeft na te denken. Er zit weinig tot geen emotie in, maar het grooved wel lekker. Het is vluchtig, snel en gladjes en echt geschreven voor de mainstream Spotify-luisteraar (voornamelijk jongeren) die van nummer naar nummer skipped, nauwelijks luistert naar de boodschap van de tekst en/of de muziek, maar gewoon iets fijns en vrolijks wil horen dat goed mee te zingen is.

Vandaar dat de heren waarschijnlijk besloten hebben de nummers hooguit drie minuten te laten duren omdat de skip-generatie toch niet langer dan een minuut of twee de aandacht bij een liedje houdt. De tijd van de grote impact die een artiest of band kan hebben, lijkt hiermee voorgoed voorbij.

01. Feeling Alright
02. Beautiful Girl
03. How 2 Dance