Review: Jose Ramirez – Major League Blues

Jose Ramirez - Major League Blues

Jose Ramirez – Major League Blues
Format: CD – Digital / Label: Delmark

De 34-jarige Jose Ramirez heeft ondanks zijn leeftijd al met vele grote namen mogen opgetreden, Buddy Guy, Anson Funderburgh, Janiva Magness, Mark Hummel, Bryan Lee en Mike Wheeler om slechts enkele te noemen. Ramirez vind het nu echter tijd dat hij zijn eigen muziek gaat maken.

Hij weet, als eerste Latijns-Amerikaanse artiest, een platencontract binnen te halen bij het legendarische Chicago blues label Delmark. Delmark zet meteen groot in en Ramirez krijgt twee opnamesessies om het album op te nemen en bij de eerste sessie zit de opnamestudio meteen helemaal vol met heel veel ervaring en nog meer talent.

Ramirez begint het album met de titel track Major League Blues waarin hij zijn eigen verhaal verteld. Vanaf het moment dat zijn vader hem leerde over de blues tot de dag waarop dit nummer werd opgenomen en Ramirez werd omringt door de grote namen uit de Chicago blues. Ramirez begint het nummer met de gesproken woorden: “C’mon Jimmy, give me some of that Chicago Blues man… That’s what I’m talkin’ about.”

Dit nummer is onderdeel van vier nummers die hij samen met The Delmark All Star Band opneemt. En de naam All Star Band is in dit geval zeker niet overdreven. De band waar Ramirez mee mag werken in zijn eerste sessie voor het Delmark label zijn: Bob Stroger (Bass), Willie “The Touch” Hayes (Drums), Roosevelt Purifoy (Hammond B3 Organ) en Billy Flynn (Guitar). Alle vier hebben hun sporen verdiend in de Chicago blues en hebben met de grootste sterren gespeeld.

Maar deze vier zijn niet de enige sterren op dit album want voor het openingsnummer komt ook de legendarische Jimmy Johnson even langs in de studio. Helaas zou dit ook de laatste sessie zijn waar Johnson op zou spelen, ruim een week na de opnames komt Johnson te overlijden. Major League Blues is ook het enige nummer waarop we Johnson horen.

Met de Delmark All Star Band brengt Ramirez één dag door in de studio en neem vier nummers op, Major League Blues, I Saw It Coming, Bad Boy en My Love Is Your Love. De eerste twee nummers zijn geschreven en de andere twee zijn de enige twee covers op dit album. Tijdens Bad Boy, origineel van Eddie Taylor, laat horen dat hij zich goed staande kan houden met deze major league blues all star band achter hem.

Met Bad Boy en het volgende My Love Is Your Love, origineel van Magic Sam, brengt Ramirez een mooie ode aan de grote namen die hem voorgingen in de Chicago blues. Ramirez noemt in ‘Major League Blues’ verschillende namen uit de Chicago blues en maakt dit eerbetoon af met deze twee covers. Daarnaast laat hij, met maar twee covers op dit album, horen dat hij zelf ook een zeer goede songwriter is.

Na de sessie met The Delmark All Star Band is het tijd voor de volgende sessie om de rest van het album te vullen. De volgende zes nummers worden in ongeveer een week tijd opgenomen met een andere band. Deze band bestaat uit Antonio Reyes (Drums), Kenny Watson Jr (Bas) en Andre Reyes Jr (Keyboards). Je kan horen dat deze drie muzikanten hun uiterste best doen om niet onder te doen van de eerste vier nummers en het resultaat mag en zijn. Tijdens deze sessie komt Ramirez ook net iets beter uit de verf, waarschijnlijk omdat hij meer controle had en zich meer op zijn gemak voelde tijdens deze twee sessie. Hij wordt daarbij geholpen door de sterke teksten in zijn nummers en zijn geweldige gitaarwerk.

Kortom: Jose Ramirez is nog geen bekende naam in de Chicago blues maar hier komt, met dit album, zeker verandering in. ‘Major League Blues’ bewijst dat we nog veel kunnen verwachten van Jose Ramirez en dat hij nog lang zal meedoen in de major league blues.

01. Major League Blues
02. I Saw It Coming
03. Bad Boy