Review: Jorma Kaukonen – Live At The Bottom Line

Jorma Kaukonen - Live At The Bottom Line

Jorma Kaukonen – Live At The Bottom Line
Format: CD – Digital / Label: Omnivore Records

Gitarist Jorma Kaukonen is vooral bekend geworden als de gitarist van Jefferson Airplane, maar voor hij tot die band toetrad, leerde Kaukonen in het begin van de jaren 60 van een vriend fingerpicking gitaar spelen en maakte hij kennis met de muziek van folkblues artiest Reverend Gary Davis en wilde hij naam maken als folkbluesgitarist. Omdat daarmee eind 60-er jaren geen droog brood te verdienen was, ging hij elektrische gitaar spelen bij Jefferson Airplane. Naast zijn werk bij the Airplane startte hij samen met Airplane-bassist Jack Casidy, het side project Hot Tuna, dat begon als een acoustic folkblues project, maar al snel (ook) een heavy bluesrock band werd (‘while it is just fun to be loud’, volgens Kaukonen).

Kaukonen was van veel markten thuis, want in 1974 maakte hij een achteraf uniek gitaaralbum (‘Quah’) en na de heavy Hot Tuna-periode in de 70-er en 80-er jaren ontwikkelde Kaukonen zich meer en meer als folkblues gitarist, zowel solo als met Hot Tuna. In 2002 bracht hij het Grammy-genomineerde album ‘Blue Country Heart’ uit, dat gepromoot werd met een tournee, die Kaukonen, met ondersteuning van Barry Mitterhoff op mandoline en Cindy Cashdollar op steelguitar, in de beroemde Bottom Line club in New York bracht. Op 8 augustus 2003 speelde het trio daar een concert dat nu 20 jaar later is uitgebracht.

‘Live At The Bottom Line’ bevat zestien folkbluessongs, die laten horen dat Kaukonen een geweldige fingerpicking bluesgitarist is in wiens spel toch ook de psychedelische Jefferson Airplane-gitarist doorklinkt. Naast Kaukonen excelleert ook Barry Mitterhoff op mandoline in fraaie vertolkingen van Waiting For A Train, Re-Enlistment Blues, Deat Don’t Have Mercy, Do Not Go Gentle en Living In The Moment.

‘Live At The Bottom Line’ is een geweldig folkblues document van één van de groten uit het genre.

CD 1
01. Blue Railroad Train