Review: John Clifton – Too Much To Pay

John Clifton – Too Much To Pay

John Clifton – Too Much To Pay
Format: CD – Digital / Label: Flower Records FCD 077

Tekst: Martin van der Velde

De uit Fresno, California afkomstige zanger en mondharmonicaspeler John Clifton wordt tegenwoordig als veteraan van de Westcoast blues scene gezien. Hij tourde wereldwijd en stond als hoofdact geafficheerd op diverse festivals. Hij speelde zelfs op ons BlïerOck Blues Festival en het Beersel Blues Festival bij onze zuiderburen. Daarnaast maakte hij zijn opwachting  op het Blues Express Festival en het Polish Blues Festival, beiden in Polen en het Bain de Blues Festival in Frankrijk.

In 2016 mocht hij aantreden op het Doheny Blues Festival, een van de grootste en belangrijkste festivals van Californië, waar hij het podium deelde met Edgar Winter en Lynard Skynard. John Clifton formeerde samen met zijn broer Bill Clifton  de Californische band The MoFo Party Band, die sinds 1989 Chicagoblues met Westcoast Blues weet te combineren.

Tegenwoordig werkt hij onder eigen naam en brengt hij een mix van Westcoast en Chicago Blues, classic R&B, Soul en vintage Rock’n’Roll. Het respect van zijn collega’s blijkt wel uit het feit dat hij op het podium werd uitgenodigd door James Cotton, Rod Piazza, Tommy Castro, John Mayall, Huey Lewis, Willie Big Eyes Smith, Luther Tucker, Kim Wilson, Billy Boy Arnold, James Harman, en Rusty Zinn om een aantal nummers met hen mee te spelen.

In 2015 verscheen John’s eerste solo album ‘Let Yourself Go’, waarvan de single Let Your Self Go een top 10 notering haalde in de Duke University WXDU Americana Show en drie jaar later brengt Clifton het eerder aangehaalde ‘Nightlife’ uit, dat een jaar later opgevolgd wordt door het album ‘The Middle of Nowhere’.

Het heeft even geduurd voordat John Clifton weer de studio is ingedoken, tijdens zijn Poolse tour heeft hij met zijn Poolse backing band, The Boogie Boys tien originele stukken opgenomen variërend van rhythm and blues ( Too Much To Pay, It Wouldn’t Stop Raining) tot heerlijk slepend shufflewerk (Long Gone Mama, The Problem) en vlotte rockers (Get Lost). Tot besluit kunnen we genieten van de Westcoast blues Bad Trip en zo tikt John vele stijlen binnen de blues aan. Genoeg variatie op dit album. De hoogste tijd dat hij ook eens live aan het werk te zien is in onze contreien.

01. Too Much To Pay
02. It Would’t Stop Raining
03. Long Gone Mama