Review: Joe Bonamassa – Blues Deluxe Vol. 2

Joe Bonamassa - Blues Deluxe Vol. 2

Joe Bonamassa – Blues Deluxe Vol. 2
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: J&R Adventures

Superster Joe Bonamassa keert terug naar zijn roots met het nieuwe studioalbum ‘Blues Deluxe Vol. 2’ ter ere van de 20e verjaardag van zijn bestverkochte onafhankelijke album ‘Blues Deluxe’ (2003). Daarnaast zal Joe een geremasterde versie van het originele ‘Blues Deluxe’ uitbrengen, die op 6 oktober met zijn voorganger is verschenen via J&R Adventures.

Met twee nieuwe originelen en acht nieuwe covers van enkele van de belangrijkste namen in de blues – van Bobby “Blue” Bland en Peter Green’s Fleetwood Mac tot Albert King – keert Blues Deluxe 2 terug naar zijn roots en blaast hij de klassiekers nieuw leven in, nummers die zijn eigen kunstenaarschap hebben beïnvloed.

“Als je mij twintig jaar geleden had verteld dat mijn carrière lang genoeg zou duren om de twintigste verjaardag van dit kleine album genaamd ‘Blues Deluxe’ mee te maken, dan weet ik zeker dat ik zou hebben gelachen”, blikt Bonamassa terug. “Blues Deluxe was mijn laatste kans nadat ik was gedropt door twee grote platenlabels en mijn boekingsagent. Op dat moment had mijn manager, Roy Weisman, zijn eerste ‘all-in’-moment. We zouden terug de studio ingaan en opnemen. Een record dat hopelijk de richting zou bepalen van welke toekomstige carrière ik ook zou hebben. Voor ‘Blues Deluxe Vol. 2’ vroeg ik mijn goede vriend Josh Smith om een ​​plaat te produceren als aanvulling op de jubileumeditie van het eerste album, en hopelijk een beetje te laten zien hoe ik de afgelopen twintig jaar vooruitgang heb geboekt”, voegt Bonamassa toe. “

Het contrast tussen een eigenwijze 26-jarige en een gevestigde 46-jarige is aanzienlijk. Brandt het vuur nog steeds zoals vroeger? Speel ik nog steeds hongerig? Ben ik wel goed genoeg om opnieuw hulde te brengen aan mijn helden? Het antwoord ligt ergens in dit album“.

“Een deel van mijn benadering van deze nieuwe opnames was dat ik wilde zien of ik door de jaren heen muzikaal volwassener was geworden, en of ik beter was geworden als speler”, zegt Bonamassa. “Ik ben blij om te kunnen zeggen dat ik een veel betere zanger ben dan twintig jaar geleden. Hoewel ik mezelf nog steeds niet echt als een echte ‘zanger’ beschouw, kan ik nu een deuntje iets beter dragen dan ik ooit zou kunnen in tegenstelling tot vroeger”.

Met Reese Wynans (toetsen), Calvin Turner (bas), Lamar Carter (drums), Kirk Fletcher (gitaar) en Josh Smith (gitaar), aanvullende hoogtepunten uit ‘Blues Deluxe Vol. 2’ bevatten Well, I Done Got Over It van Guitar Slim, It’s Hard But It’s Fair van Bobby Parker en Is It Safe To Go Home, een nieuw nummer geschreven voor Joe door Josh Smith. “Ik wist dat ik hem vocaal heel hard wilde pushen”, voegt Smith toe. “Ik had hem dingen horen zingen die ik alleen maar aan het rommelen was of toen we voor andere artiesten aan het produceren waren, die ik hem nog nooit op de plaat had horen doen. Dus de nummers zijn met dat in gedachten gekozen en geschreven. Als je naar de zang op Twenty-Four Hour Blues en Is It Safe To Go Home luistert, hoor je dat Joe er echt voor gaat.

Tot zover de promotionele teksten… maar kloppen die ook?
Na het meerdere keren beluisteren van het album is mijn conclusie dat dit het geval is. Om eerlijk te zijn heb ik Joe Bonamassa nog nooit zo goed horen zingen en over het gitaarspel zal iedereen kunnen beamen dat deze van hoge kwaliteit is. En ja, de blazerssectie voegt ook absoluut veel toe aan deze songs, deze brengen de muziek naar een hoger niveau. De enige nieuwe songs Hope You Realize It (Goodbye Again) en Is It Safe To Go Home doen absoluut niet onder voor de coverversies van de andere klassieke bluessongs. Naast de diverse prachtige live-albums van Bonamassa is dit studioalbum ook een aanrader!

Om Joe met band live te zien moet je de komende maanden naar de Verenigde Staten, waar hij vanaf 23 oktober een uitgebreide tournee doet die tot in maart 2024 duurt. Vanaf april toert hij door Europa en als onderdeel daarvan speelt Joe op 12 april in AFAS Live in Amsterdam (ticketverkoop loopt).

01. Twenty-Four Hour Blues (originele versie van Bobby “Blue” Bland)
02. It’s Hard But It’s Fair (originele versie van Bobby Parker)
03. Well, I Done Got Over It (originele versie van Guitar Slim)