Review: Joan Osborne – Radio Waves

Joan Osborne - Radio Waves

Joan Osborne – Radio Waves
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Womanly Hips Records

Joan Osborne is de Amerikaanse zangeres die in 1995 in één klap wereldberoemd werd met haar debuutalbum ‘Relish’ en de daarvan getrokken singlehit One Of Us. In de afgelopen drie decennia heeft ze een tiental albums het licht laten zien met wisselend succes, maar als Joan Osborne één ding heeft bewezen, is het wel dat ze één van Amerika’s beste soulrockzangeressen is.

Nadat in 2020 haar laatste album ‘Trouble And Strife’ uitkwam, sloeg de coronacrisis toe en was Joan Osborne, net als alle andere muzikanten, gedwongen werkeloos thuis te zitten. Maar daardoor had ze ineens wel tijd om na te denken over een frustratie die haar al jaren kwelde: het feit dat ze het gevoel had dat het grootste deel van haar werk spoorloos is verdwenen. Ze had dan weliswaar een tiental albums gemaakt, maar het merendeel van de songs die ze sinds het begin van de jaren 90 tijdens duizenden optredens gezongen heeft waren nooit opgenomen.

Omdat er toch niets te doen was, besloot ze op zoek te gaan naar live-opnamen van songs en kwam ze al gauw uit bij de talloze radio-optredens die ze zowel in de Verenigde Staten als in Europa had gedaan.

En zo is haar nieuwste album ‘Radio Waves’ ontstaan. Een album dat bestaat uit 11 live radio-opnamen (en twee demos) uit de periode 1995 tot 2012.

‘Radio Waves’ laat zich beluisteren als een soort Best Of-album. Er staat geen middelmatig, laat staan slecht, nummer op de plaat. Elk nummer weer laat Joan Osborne horen een geweldige zangeres te zijn, of ‘t nu gaat om de unplugged uitvoeringen of de soulrock nummers met full tilt band. Het is allemaal raak.

Uit de beginperiode zijn er prachtige versies van Saint Teresa en haar grote hit One Of Us (opgenomen voor de Nederlandse radio in 2001), maar ook later werk komt aan de orde, zoals de titelsong van haar album ‘Little Wild One’ uit 2008. En dat Joan Osborne kan rocken, horen we in My Love Is Alive uit 2000 en Shake Your Hips uit 2012. Heel fraai is ook de Bob Dylan-cover Make You Feel My Love uit 2002 voor Radio Bremen.

‘Radio Waves’ is een prachtig album dat het talent van de zangeres Joan Osborne ontegenzeglijk aantoont.

01. Saint Teresa
02. My Love Is Alive