Review: Jesper Lindell – Twilights

Jesper Lindell - Twilights

Jesper Lindell – Twilights
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Rootsy

Tekst: Joop van Rossem

De grote droom van Jesper Lindell in zijn jeugdjaren was om profvoetballer te worden maar die droom ging op rook op toen hij op 13-jarige leeftijd te maken kreeg met een gecompliceerde beenbreuk.

Zijn broer Anton, de huidige bassist in zijn band, bracht hem in contact met de akoestische gitaar en dat was de geboorte van Lindells muzikale loopbaan, die nu met ‘Twilights’ toe is aan het tweede album, na het debuut ‘Everyday Dreams’. Om in medische sferen te blijven: de tien nieuwe liedjes ontstonden tijdens het herstel van een niertransplantatie.

Luisterend naar het openingsnummer Westcoast Rain is er meteen één naam die in het brein opkomt: The Band en dat “The Band-gevoel” blijft eigenlijk gedurende de totale ruim 42 minuten van de plaat, zeker als Amy Helm, dochter van de betreurde The Band-drummer Levon Helm, haar opwachting maakt in het nummer Twilight, ook nog eens een cover van die Band, een nummer dat in 1977 deel uitmaakte van de lp ‘Islands’.

Naast die opener zijn ook liedjes als White Lines, Christmas Card en Living Easy schatplichtig aan de Amerikaanse Americana-grootheden. Minder geldt dat voor een nummer als Dance, een lekker New Orleans-bluesje met een prominent aan Doug Sahm herinnerend orgeltje, het meer naar Van Morrison knipogende, met fijne blazersaccenten opgetuigde Nights Like These of het emotionele slotakkoord Into The Blue.

Maar wie maalt om die invloeden als het zo goed gedaan wordt als op ‘Twilights’, een aanrader voor de liefhebber van Americana, blue-eyed soul en classic rock.

01. Westcoast Rain
02. If There Comes a Time