Review: Jeff Finlin – Soul On The Line

Jeff Finlin - Soul on the Line

Jeff Finlin – Soul On The Line
Format: CD / Label: Continental Song City – Continental Record Services

Tekst: Bert van Kessel

Jeff Finlin is een belangrijke koploper van de tweede generatie van Amerikaanse singer/songwriters. Hij is een regelmatige gast op Europese podia, waar we hem hebben leren kennen als een troubadour met literaire trekjes. Hij noemt zelf Bob Dylan and Tom Petty zijn voornaamste invloeden.

In dat geval is dit door hem zelf geproduceerde album een product van zijn Tom Petty kant. Compleet met een “Southern accent” . de nummers worden voortgestuwd door elektrische gitaren en bevatten aantrekkelijke riffs en zitten vol aanstekelijke hooks. Finlin wordt ondersteund door een uitgebreide band , met hier en daar zelfs blazers, verzorgd door Brian Keller.

Zijn donkere, scherpe stem is expressief en gedreven in iedere track. De betrouwbare ritme-sectie, Taylor Tessler en Jeff Finlin zelf  op respectievelijk bas en drums  leggen een oerdegelijke basis, waarop maar liefst drie gitaristen uitblinken op elektrische gitaar:  Joey V McMahan, Eben Grace en Eric Straumanis wisselen de hoofdrol af. Natuurlijk is zijn oude maatje Gwil Owen, met wie hij zijn carrière in de muziek begon in The Thieves, er ook, als inspiratie op de achtergrond.

De tien zelfgeschreven liedjes overtuigen alle en nestelen zich in je hoofd; Ik merk dat ik de hele dag allerlei deuntjes neurie. Het zijn muzikale korte verhalen, die een weerslag zijn van de problemen in de lastige huidige tijd. Qua teksten is er een hoop te genieten. Finlins stijl is beknopt en doet denken aan Raymond Carver. Hij graaft diep om de waarheid naar boven te krijgen.

Hij is op zijn strijdbaarst in het heerlijk venijnige Mysery Man, waarin hij uithaalt naar een niet nader genoemde leider (You’re sick and you’re tired, you’re hung out to dry”). Kan het zijn dat hij een bepaalde president in gedachten heeft ?

Deze zeer radiovriendelijke plaat zit geweldig in elkaar en verdient het om voor een doorbraak naar het grote publiek te zorgen voor deze meesterverteller.

01. Soul On The Line
02. Wondering What Went Wrong