Review: Jan James – Time Bomb

Jan James - Time Bomb

Jan James – Time Bomb
Format: CD / Label: Blue Palace Records – Bertus Distributie

De Amerikaanse bluesrock zangeres Jan James is al ruim 30 jaar actief en bekend bij veel Nederlandse muziekliefhebbers sinds de jaren negentig. In haar jeugd verbeterde ze haar krachtige zang in een kerkkoor en leerde gitaarlicks van een muzikant uit Tennessee genaamd Catfish.

Ze baande zich een weg van een door een familie gerund vissersresort in het centrum van Michigan naar het centrum van Chicago om een ​​van de meest duurzame vrouwelijke artiesten van The Windy City te worden. Haar creatieve en persoonlijke samenwerking met haar partner Craig Calvert is een decennialange verkenning van allerlei soorten rootsmuziek: rock-‘n-roll, soul, country en natuurlijk de blues. Afgelopen januari toerden ze een week door ons land, waarbij ze vijf podia aan deden.

Het pad naar ‘Time Bomb’, de nieuwste plaat, bracht hen van het Midwesten van Amerika naar Europa, via de studio’s van opmerkelijke producers, naar podia met de grootste namen in de muziek. En het begon allemaal in een klein café in de buurt van de Michigan State University. Jan en Craig studeerden daar allebei. Zij zat in een koffiebar duo en hij in een punkband. Chemie bracht hen samen om een ​​bluesrockband te vormen die Jan de titel “Best Female Vocalist” opleverde door de Detroit Metro Times. Ze verhuisden naar Chicago in de vroege jaren negentig, en werkten hard onder de schijnwerpers van de levendige muziekscene van de stad.

Naast het opnemen met Jim Peterik (Survivor) en Jim Dickinson, sloten Jan en Craig een overeenkomst met MCA. Ze werden favorieten in zalen als Buddy Guy’s Blues Legends en The House of Blues, traden op tijdens Grammy-evenementen en op tientallen beroemde straatfestivals in de stad. Ook deelden ze het podium met Koko Taylor, John Mayall, Little Feat en James Brown. Jan werd gevraagd om back-up te zingen voor Bruce Willis bij de grote opening van Planet Hollywood, en speelde Janis Joplin in de theaterproductie Love, Janis” (waarin ook bekende zangeressen als Beth Hart, Dana Fuchs en Sass Jordan speelden).

Hun eerste album, ‘Last Train’, was niet alleen een kritische succesfactor in de VS; het werd opgepikt door het Nederlandse label Provogue, dat de basis legde voor Jan’s enorme en voortdurende Europese schare fans. Twaalf platen volgden door de jaren heen, die allemaal positieve reacties opriepen.

Dat brengt ons bij ‘Time Bomb’, een plaat die al die geschiedenis omvat, weerspiegelt en vervolgens overtreft. In deze dertien nummers vermengen Jan en Craig universele thema’s, iets meer direct en persoonlijk, waardoor ‘Time Bomb’ een spiegel van het heden wordt.

“Alle nummers van Time Bomb zijn geïnspireerd door de tijd waarin we leven. Het schrijven van deze melodieën en teksten geeft mijn ziel troost te midden van deze vreselijke puinhoop die onze samenleving heeft veroorzaakt. “Desperate Times” spreekt hier specifiek over. Tragische wanhopige episodes vinden overal plaats, bijna elke dag, maar we moeten een manier vinden om door de emoties heen te komen. Als dit nummer iemand kan helpen rond te komen, zal ik dankbaar zijn” zei Jan.

Blood on Your Hands is een reactie op 6 januari 2021 in Washington, DC. “Meestal ben ik niet geïnteresseerd in het schrijven over politieke gebeurtenissen, maar het kwam er gewoon zo gemakkelijk uit. Toen ik eenmaal het muziekstuk hoorde dat Craig had gemaakt, schreven we de afzonderlijke teksten. Elke keer dat ik het hoor, voel me beter.”

Dus zelfs met de moeilijkste inspiratie neigt de muziek naar hoop en genezing. Jan zegt: “De algemene boodschap zou ‘geluk’ zijn. Vind het, zie het, voel het, grijp het, houd het vast, geef het – omhels en deel alle liefde die je kunt vinden” . Er zit veel ziel in de uitdrukking van geluk van Jan en Craig. Zwaar beïnvloed door Motown-geluiden, “laten ze ze allemaal leven op dit album.” Dit komt vooral tot uiting op het springerige Swingin’ in the Sweet Sunshine dat de plaat opent met enkele heerlijke retrogrooves.

Always the Blues is een perfecte boekensteun om het album mee af te sluiten. Het is typisch Jan en Craig songwriting, teruggaand naar de kern van zowel hun partnerschap als gedeelde liefde voor de blues. “Craig maakt muziekbedden in alle soorten en maten, en dan mag ik er doorheen graven om schatten te vinden. Het is een beetje als magie voor mij. Voor dit nummer werd ik weggeblazen door de gitaarleads die hij opnam. Het maakte me aan het huilen! Het is de perfecte manier om dit album af te sluiten.”

Kortom: ‘Time Bomb’ is een prachtig en gevarieerd bluesrock album geworden met uitstekende songs, gezongen door een geweldige zangeres.

01. Swingin In The Sweet Sunshine
02. Stronger Now